تکنولوژی
الناز فرجی۲۱:۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ شهريور

من ته بهره وری انسان ها را دیده ایم ، اسمش vive  است .
ویراستار نمایندگی ما ، جفری ون کمپ برای اولین بار در مارس امسال این هدست واقعیت مجازی محصول مشترک HTC  و  VALVE را دید . او این تجربه را " ترسناک ، مبهوت کننده و فرا واقع گرایانه " خواند . و صبر نداشت برای اینکه دوباره به آنجا بازگردد. خوشبختانه ، بخش مهربان تر وجودش در IFA 2015 موفق شد و من دعوتنامه ی دموی خودمان را گرفتم.







خلاصه ی سریع از vive

اگر تا به حال چیزی از وایو نشنیده اید ، اینجا خلاصه ای برایتان آماده شده است . این یک هدست واقعیت مجازی است که میتوانید بر روی پایتان استفاده اش کنید . برخلاف Rift،starVR و خیلی از موارد دیگر ، وایو به طور تخصصی برای حرکت در یک مربع از پیش طراحی شده به اندازه ی یک کمد استفاده میشود . وقتی به لبه ها میرسید هشداری ظاهر میود ، پس سعی نکنید به داخل تلوزیون صفحه بزرگتان بروید .
برای عملی کردن این قضیه ، این هدست از سنسور های مختلف و دو دوربین نصب شده نزدیک سقف استفاده میکند . کنترل ها کمی شبیه کنترل های Wii اند ، اما دو دایره ی حساس به لمس زیر انگشت های پایتان قرار دارند ، در حالیکه دکمه های ماشه و راه اندازی برای بیشترین واکنش ها استفاده میشوند.
من همه ی چیزهایی که جف دید را تکرار نخواهم کرد ، چون بیشتر نقد های اولیه او مناسب اند . با یک استثنا ، دموی هایی که من دیدم یکسان بودند ، و وایو هم تغییری نکرده است . هنوز یک وسیله ی بزرگ همراه با مقدار زیادی سیم است _ اگرچه کنترل ها حالا دیگر بیسیم اند ، که کمک زیادی میکند . HTC اخیرا اعلام کرد که این مجموعه تا 2016 تاخیر خواهد داشت و فهمیدن دلیلش آسان است. در مقایسه با ورژن مصرف کننده ی OCULUS Rift ، یا حداقل همان مختصر چیزهایی که از آن دیدیم، طراحی وایو از رقیبان خودش خیلی جلوتر است.
اما این مساله که دستگاه امکان حرکت واقعی را میدهد انصافا وایو را در یک طبقه بندی دیگر قرار میدهد . من از چند هدست واقعیت مجازی دیگر استفاده کرده ام ، مانند دموی OSVR dev kit ریزر در IFA2015 و آنها عالی بودند . اما برای بازی های خلبانی . گشتن در یک دنیای فیزیکی در حالیکه روی یک صندلی نشسته اید غوطه وری در کار را پایین می آورد . با وایو ، اگرچه، فقط چیزی که میبینید مجازی است ، حرکت شما در فضا واقعی است. و نوآوری هایی جدیدی که میتوانند احساسات را مستقیما به سیستم عصبی شما منتقل کنند ، این نزدیک ترین حالت شما به این دنیای مجازی است .

دموی جدید وایو در IFA 2015

این آخرین دمویی بود که من در IFA دیدم و با چیزی که جف دیده بود تفاوت داشت. من در یک کابین تاریک پر از محصولات مصنوعی قرار گرفته بودم . مرد بزرگی مجهز به گجت ها و وسایل مختلف ، با صدای گری شوارتز ( معروف به خاطر the heavy  در team fortress 2) ، آمد و به من چراغی داد و نیرو تا مرا به بخش های مختلف اتاق ببرد - در اندازه ای کوچک- و برایم محرکی بود که اتاق را با این روش های خاص میگردم . من ازین قدرت استفاده کردم تا در قفسه ها ، پنجره ها ، و میز کاغذ های محرمانه بگردم . اگر فکر میکنید که ژانر بازی های ماجراجویی لذت بخش بودند ، پس صبر کنید تا وایو به فروشگاه ها برسد.
در کنار روش بازی نو آورانه اش ، دموی بازی ماجراجویی بسیار قوی بود . ترکیب استایلی کارتونی با بافتها و مدل های با کیفیت . این تجربه دقیقا شبیه رفتن به یک فیلم پیکسیار نیست اما خیلی نزدیک بود . آنقدر که اگر کسی هوشش ذره ای از من کمتر باشد متوجه تفاوتی نمیشود. این دمو این واقعیت را مشخص کرد که VR فقط واقعیت مجازی نیست ، بلکه در مورد واقعیت هاییست که فقز در ذهن هنرمندان و طراحان بازی وجود دارد .  خب حالا من سرشار از خوشحالی ام و به خاطر یک دلیل خوب . مانند hololens  های مایکروسافت ، به نظر میرسد که هیچ محدودیتی برای توانایی های واقعیت مجازی وایو وجود ندارد که ما را شگفت زده کند . 
اما این تجربه مشکلاتی هم داشت . همانطور که گفتم ، سخت افزار مشابه چیزی بود که ما در ماه مارس دیدیم . سنگین است و برخوردن به سیم ها و پاورش خیلی اتفاق می افتد . در حالیکه من با پوشیدن این ست مشکلی نداشتم ، یکی از همکار های ویراستارمان ، اندی بوکسل ، با وجود عینک هایش نمیتوانست بپوشدشان ( در حالیکه ارائه کننده فکر میکرد ممکن است ) و در پایان این دموی 15 دقیقه ای کمی از فرش پاره شد .
بالاخره ، رزولوشن صفحه ی 1200 در 1080 پیکسلی اش ( بر حسب چشم) آنقدر بالا نبود که اثر نا آشنای "screen door" را دور کند . یا مشکلات مدل های سه بعدی را از بین ببرد ، حتی با استفاده از ضد بد نمایی.  این در صحنه های تاریک مشکلی نیست اما در مکان های روشن مانند ( فضاهای سفید مانند کلینیک ها ، الهام گرفته شده از  portal  ) واضح است .

تجربه ی کوبنده ی واقعیت مجازی

هنوز ، وایو مژده های زیادی در راه دارد . در دسته بندی واقعیت مجازی تک است  و با اینکه در مورد لبه ها سختگیر است ، هیچ مشکل غیر قابل حلی ندارد . صفحه نمایش ها همیشه پیشرفت میکنند ، oculus ثابت کرد که هدست ها میتوانند کوچکتر باشند اما مایکروسافت نشان داد که سیم ها میتوانند کنار بروند . وایو جای کار دارد اما تکنولوژی همیشه بالغ متولد نمیشود . باید دگرگون شده و پیشرفت کند . با کمی زمان این تلاش مشترک htc  و valve میتواند تجربه ی جدیدی برای واقعیت مجازی باشد

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فروش پانزده میلیونی رایانه‌‌ی شخصی VR Ready توسط Nvidia