تکنولوژی
الناز فرجی۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴ جمعه ۲۹ خرداد

امروزه چاپ سه بعدی تکنولوژِی ای است که بیشتر مردم تجربه ی دست اولی از آن ندارند. اما این قضیه در سال آینده قرار است تغییر کند. از جراحی ها گرفته تا سفر های فضایی، چاپ سه بعدی (که ساخت فزاینده هم نامیده میشود ) ، تاثیری بزرگ بر زندگیمان خواهد گذاشت.
برای فهمیدن سریع چگونگی چاپ سه بعدی و نوع تاثیراتی که خواهد گذاشت، ما 10 نکته ی خلاصه شده را در مورد این تکنولوژِی گرد آورده ایم. و بعد از خواندن این نکات ابتدایی شما برای چاپ سه بعدی در آینده آماده خواهید شد.

1. سخت افزارش در حال ارزان شدن است.

شما میتوانید چاپگر سه بعدی را به قیمت 500 یورو بخرید . اگر چه در انتهای خرید به محدودیت هایی در مورد سایز وسایلی که میتوانید استفاده کنید و اجناس به کار برده شده ، برمیخورید. چاپگر های سه بعدی کارامد تر را با چند هزار پوند میتوانید تهیه کنید که خیلی هم گران نیست و ارزان تر هم میشود.


2. تغییرات اساسی ای در ساخت ایجاد خواهد کرد.

اگر از چاپگر هایی که درباره اش صحبت کردیم استفاده میکنید، پس محدود به وسایل کوچکتر و یک یا دو جنس خواهید بود. اما در طولانی مدت این وسایل کارامدتر میشوند. دیگر نیاز نیست که اجناس و قطعات از این سرکشور به آن سر حمل شوند بلکه میتوان درجا آن ها را چاپ کرد. و طرح هایی که میتواند به آنسوی دنیا در عرض چند ثانیه فرستاده شوند.

3. شما میتوانید غذاها را به صورت سه بعدی چاپ کنید

بیشتر چاپگر های سه بعدی از طرح های پلاستیکی برای زنده کردن (به شکل واقعی در آوردن) طرح ها استفاده میکنند اما جنس ها و مواد دیگری هم میتوانند استفاده شوند : مانند غذاها. foodini  از natural machines دستگاهی است که میتواند همه چیز را از پیتزا گرفته تا شیرینی با همه ی مواد تازه ی از قبل آماده شده تولید کند. در آینده ی نه چندان دور شما میتوانید هم غذا و هم کارد و چنگالتان را از چاپگر سه بعدیتان بگیرید.


4. دکتر ها و جراحان خیلی از این وسیله استفاده میکنند

مراقبت های پزشکی یکی از مواردی است که چاپ سه بعدی در آن پیشرفت کرده و نقش به سزایی دارد . این تکنولوژِی دکتر ها و جراحان را قادر میسازد تا وسایل شکسته بندی و جایگزین اجزای بدنی را که به صورت جدا جدا مناسب هر بیمار است را بسازند تا اینکه بخواهند همه را باهم در یک گروه تولید کنند. همچنین به جراحان کمک میکند تا از پیش جراحی را با راه هایی که ممکن نیست (به صورت دیگر ممکن نیست) ، انجام دهند.

5. خانه هایی که به صورت سه بعدی چاپ شده اند از همین حالا هم وجود دارند.

چند پروژه ی خانه های چاپ شده به صورت سه بعدی از همین حالا در دست ساخت اند . در جاهایی مانند چین و هلند. البته این خانه ها در ترکیب و جنس ساده و ابتدایی اند اما به تفاوتی بیاندیشید که میتوانند در مکان هایی ایجاد کنند که عده ی زیادی از مردم به پناهگاه نیاز دارند. این تکنولوژِ در سال های آتی به زودی پیشرفت خواهد کرد.


6.حدود سال 1980 بود که شروع شد.

چاپ سه بعدی آنقدر ها هم که فکرش را میکنید تازه نیست. اولین دستگاه های ساخت فزاینده از سال 1980 با برش لیزری ، سوزاندن پلاستیک و پروراندن عکس به سوی این تکنولوژی حرکت کردند. چالرز هال یکی از اولین پیشگامان ، بنیان گذار شرکت سیستم 3 بعدی است. این شرکت اولین چاپگرش را در 1987 راه اندازی کرد.

7. به ما کمک میکند فضا را تحت استعمار در آوریم

قبلا عنوان کردیم که چگونه چاپ سه بعدی میتواند با ایمیل کردن طرح ها به همه جای دنیا، ساخت و صنعت را تغییر دهد اما این مساله در مورد سفرها فضایی هم صدق میکند. تصور کنید که بتوان پوسته ی محافظ مریخ را چاپ سه بعدی کرد یا یک سفینه بتواند بخش های جایگزینش را با طرح های فرستاده شده از کنترل زمینی چاپ سه بعدی کند. داستان آپولوی 13 اگر چاپ سه بعدی در میان بود جور دیگری میشد.


8. چاپ سه بعدی میتواند تحقیقات را سرعت بخشد

خیلی کارهای خوب دیگری از چاپ سه بعدی بر میاید که کاربران و مصرف کنندگان نمیبینند. برای مثال به سازندگان صنایع کمک میکند تا نمونه های اولیه ی خود را سریع تولید کرده و در مورد ایده هایشان تجدید نظر کنند که این کار از هدر رفتن زمان و اجناس جلو گیری میکند . یا به تیم های کوچک دامنه ی بیشتری برای آزمایش ایده ها میدهد.

9 . خبر های ناگواری نیز در مورد این تکنولوژِی وجود دارد.

مانند هر تکنولوژِی دیگری علاوه بر استفاده های خوب استفاده های غلط نیز از آن میشود. مثلا اسلحه ی سه بعدی ، خیلی دشوار است که بتوان تولیدش در خانه را ردیابی کرد. یا مثلا قانون کپی رایت . یک روز می آید که طرح تلفن همراه هوشمند شما مانند یک فیلم یا موزیک جدید آسان دانلود میشود.


10.  چندین تکنولوژِی های چاپ سه بعدی  وجود دارد.
انواع مختلفی از تکنولوژِی های چاپ سه بعدی ای وجود دارند که باید در موردشان بدانید. با تنوع  در انواع جنس هایی که لایه هایی را میسازند و طوری که آن لایه ها ساخته میشوند. الیاژ فلز؛ ترموپلاستیک و سرامیک از مهم ترین مواد هستند اما همچنان پیشرفت هایی صورت میگیرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

اشک شوق: چاپگر 3D به مادر نابینا امکان داد تا پسر خود را ‘ببیند’