ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ آذر

رئيس پليس فتا فرماندهي انتظامي استان کرمان گفت:  گسترش استفاده از اينترنت در بین اقشار جامعه و فعالیت در آن موجب گردیده خانواده ها به طور خواسته یا ناخواسته قربانی جرائم حوزه ی سایبری گردند و این موضوع ناشی از عدم توجه و اهمیت کاربران به موارد ایمنی است.
سرهنگ ستاد امين يادگارنژاد با حضور در برنامه ی زنده ی تلويزيوني صبح بخير كرمان گفت‌: در هفت ماهه ی اول سال جاری, 17% درصد از مجموع جرائم سایبری استان کرمان مربوط به کلاهبرداری اینترنتی می‌باشد، در حالیکه این آمار در مدت زمان مشابه سال قبل 16% درصد بوده است که این موضوع حاکی از افزایش کلاهبرداری اینترنتی در سطح استان به میزان 1% می‌باشد.
وي در خصوص کلاهبرداری از طریق فروش کالا در سایت‌های پر فروش افزود: در سال‌های اخیر فضای مجازی در دنیا رشد کرده است و به تبع آن در ایران هم رشد داشته و برخي از شرکت‌ها با هدف فروش خدمات و کالا اقدام به بارگذاری یک‌ سری صفحات نموده‌اند.
سرهنگ يادگارنژاد ادامه داد: این امر موجب افزایش گرایش جامعه به خریدهای اینترنتی نسبت به خریدهای سنتی شده، این گرایش موجب گردیده که مالباختگان در بسیاری از موارد بدون دیدن جنس و محصول مورد نظر، اقدام به سفارش نمایند و این در حالی است که بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های فعال در امر خرید و فروش فاقد مجوز‌های لازمه می‌باشند و در نهایت منتج به دو اتفاق می‌گردد، يا محصول ارسالی با محصول سفارش داده شده مطابقت نداشته و يا اينكه اصلاٌ محصولي برای سفارش دهنده ارسال نمی‌گردد.
وی دز اين باره به همشهریان توصیه نمود: قبل از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره ی تلفن واقعی فروشنده ی اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل کنید، به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.
رئيس پليس فتا استان کرمان با بيان اينكه رضايت در خريد اينترنتي شرط است، اظهار کرد: شرایط و ویژگی‌ها را به دقت بررسی کنید. هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است را ذخیره کرده و حتي از آنها پرینت بگیرید.
وي ادامه داد: به صورت روزانه و مستمر حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید  تمامی برداشت‌های پول از حساب مطابق نظر خودتان صورت گرفته است‌.
این مقام ارشد انتظامی در خصوص يكي ديگر از کلاهبرداری ها كه از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک صورت مي‌گيرد، افزود: در این نوع کلاهبرداری‌، فردی ناشناس ‌با شما تماس گرفته و خود را از مجریان برنامه ی رادیوئی معرفی و اذعان می‌دارد که شما برنده ی خوش شانس مسابقه ما شده‌اید و به همین مناسبت از سوی برنامه جایزه‌اي با عناوين مختلف به شما تعلق گرفته است و از شما می‌خواهد  برای واریز مبلغ جایزه کنار دستگاه خودپرداز رفته و با فریب دادن شما، رمز  دوم حساب بانکی شما را فعال و اقدام به برداشت از حساب می‌کند‌.  
وي در ادامه به شهروندان توصیه کرد: به پیامک‌هایی كه به شیوه‌های مختلف مثل اعلام برنده شدن در مسابقات و قرعه‌كشی‌ها، سفرهای زیارتی و مواردی از این دست، اطلاعات شما نظیر اطلاعات كارت بانكی را درخواست می‌كنند، اعتماد نكرده و به آنها پاسخ ندهید.  
سرهنگ یادگارنژاد ادامه داد: صحت و سقم پیامک‌های دریافتی در خصوص برنده شدن در قرعه‌کشی شرکت و موسسات را از طریق سایت معتبر آنها و یا شماره تماس موسسات، مورد بررسی قرار دهید. رئيس پليس فتا استان کرمان در پايان در خصوص جرايم مالي در فضاي مجازي تاكيد كرد: با توجه به  اينكه خريد از فروشگاه‌هاي اينترنتي افزايش پيدا كرده است اما مردم در اين زمينه هوشياري به خرج نمي‌دهند و زمينه ی كلاهبرداري ها را فراهم مي‌كنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه