سخت‌افزار
سارا محمد علیئی۳:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور

داستانی که همچنان در مورد پرچمداران سامسونگ وجود دارد، این است که این گوشی ها همانند گذشته در دو نسخه با پردازنده های متفاوت اما طراحی یکسان به بازار عرضه می شوند. نسخه هایی با پردازنده‌ی Snapdragon برای بازار هدف چین و آمریکا و نسخه‌ی Exynos برای دیگر طرفداران سامسونگ در سراسر جهان.
بزرگترین دلیل این امر، نحوه ی عملکرد پردازنده‌های کوالکام است. پردازنده های کوالکام بر اساس اپراتور های CDMA توسعه می یابند که در نتیجه تنها اپراتورهای اختصاصی توانایی سازگاری با آن را دارند و برای مثال بیشترین مشتریان این پردازنده، کاربران اپراتور های ورایزن و اسپیرنت در ایالات متحده‌‍‌ی آمریکا هستند.
سامسونگ این بار نیز در پرچمدار Galaxy S8 از دو نوع پردازنده‌ی مختلف استفاده کرده است، یک مدل با پردازنده اگزینوس 8895 و دیگری با پردازنده اسنپدراگون 835 می باشد. از آنجایی که پردازنده مهمترین سخت افزار در گوشی های هوشمند به شمار می‌آید، بسیاری از کاربران در مورد عملکرد و سرعت این دو پردازنده اختلاف نظر دارند. در نتیجه تصمیم گرفته ایم تا این دو پردازنده را از تمام جهات و بر اساس نتایج بنچمارک ها به شما معرفی کنیم.
در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که دو پردازنده تفاوت کمی با یکدیگر دارند و عملکرد آن ها به گونه ای است که کمتر کسی متوجه ی این تفاوت خواهد شد و تمام تلاش سامسونگ هم این است که دو نسخه ی خود را به صورت کاملا عادلانه به کاربرانش عرضه کند.
گفتنی است فناوری ساخت هردو پردازنده 10 نانومتری FinFET بوده و مجهز به هشت هسته ی 64 بیتی و پشتیبانی از 4K می‌باشند. از لحاظ CPU باید گفت تنها موردی که این دو پردازنده را با اختلاف کمی از هم متمایز می کند، میزان فرکانس آنها است. البته باید این نکته را متذکر شد که با دارا بودن فناوری 10 نانومتری، هر دو پردازنده در مقایسه با نسل قبلی 40 درصد انرژی مصرفی کمتری دارد و این درحالی است که در نسل جدید قدرت پردازشی هر دو محصول 30 درصد افزایش یافته است.
در مورد پردازنده‌ی گرافیکی GPU هم باید گفت، با ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به عرصه‌ی فناوری، گوشی های هوشمند قدرت بیشتری را برای اجرای این چنین برنامه هایی می طلبند. پردازنده‌ی گرافیکی در Snapdragon 835، نسخه‌ ی Adreno 540 است که که نسبت به نسخه‌ی قبل 25 درصد بهره وری بالاتری دارد. 8895 Exynos نیز مجهز به GPU مدل Mali-G71 بیست هسته ای است که باید گفت با 60 درصد افزایش کارایی یک نمونه‌ی بی رقیب است.
سامسونگ اخیرا پیشرفت های زیادی در زمینه‌ی ماژول دوربین های دوگانه داشته تا حدی که در برابر محصولات کوالکام حرفی برای گفتن دارد. اسنپدراگون 835  از دوربین دوگانه ی 16 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند و این در حالی است که 8895 Exynos قدرت بیشتری برای پشتیبانی از این نوع لنز ها با مقادر 16 و 28 مگاپیکسلی داراست و همچنین توانایی ضبط و پخش تصاویر  4K و نرخ 120 فریم در ثانیه از ویژگی های منحصر به فرد آن است. البته نرخ فریم 835 Snapdragon  تنها 60 فریم در ثاتیه است. تفاوت دیگر در تکنولوژی Vision Processing Unit در پردازنده‌ی Exynos است که قدرت تحلیلی تصاویر را بالا برده و دقت تشخیص را افزایش می کند.
در زمینه‌ی دیتا، هر دو پردازنده از سرعت مشابهی برخوردارند. سرعت دانلود آنها حداکثر 1 گیگابایت بر ثانیه و آبلود آنها حداکثر 150 مگابیت بر ثانیه است. البته توانایی انتقال فایل در پردازنده‌ی کوالکام به دلیل پشتیبانی از ad 802.11 بیشتر است.
در مورد تکنولوژی شارژ سریع نیز باید گفت، هر دو محصول به این تکنولوژی مجهز شده اند اما از نام های اختصاصی کمپانی بهره می برند. به عنوان مثال این تکنولوژی در سامسونگ به نام Adaptive Fast Charge و در کوالکام Quick Charge 4.0 خواهد بود. اما در شارژ بدون سیم استاندارد های دو پردازنده متفاوت است.
آنچه که در آخر به آن اشاره می کنیم این است که بر اساس تست های بنچمارک Antutu، هر دو پردازنده عملکردی شبیه به هم داشتند و به سختی می توان برنده‌ی رقابت را انتخاب کرد اما در برخی از زمینه ها باید کمی دقیق تر شد. برای مثال وب گردی با  پردازنده اسنپدراگون 835 عملکرد بهتری از نمونه ی اگزینوس دارد، اما در عملکرد گرافیکی اگزینوس با قدرت بیشتری ظاهر می شود. از لحاظ عملکرد باتری نیز 8895 Exynos عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد و گوشی هایی مجهز به این پردازنده مدت زمان بیشتری شارژ ذخیره شده را نگهداری می کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه