سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۱۸ مهر

به گزارش دیجیاتو، AMD از پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ با معماری Zen 3 رونمایی کردبه گزارش دیجیاتو، سری رایزن ۵۰۰۰ برای اولین بار بر پایه معماری Zen 3 طراحی شده‌اند و برای AMD جهشی بزرگ در زمینه پردازنده‌های دسکتاپ به شمار می‌روند. AMD با این ادعا که رایزن 5900X چیزی از بهترین CPU گیمینگ دنیا کم ندارد، سطح انتظارات را بسیار بالا برده است.
سری رایزن ۵۰۰۰ هم مثل مدل‌های رایزن ۳۰۰۰ بر پایه فرایند ۷ نانومتری طراحی شده‌اند اما IPC هسته‌های پردازشی Zen 3 نسبت به نسل قبل ۱۹ درصد بهبود پیدا کرده، چیدمان آنها دستخوش تغییرات اساسی شده و سرعت بوست بیشتری هم پیدا کرده‌اند.
این پردازنده‌ها با مادربوردهای دارای سوکت AM4 سازگاری دارند و آنطور که سازنده می‌گوید کاربران با تعویض این چیپ‌ها با مدل‌های مبتنی بر Zen 2 به ۲۶ درصد توان محاسبات بیشتر دست پیدا خواهند کرد آن هم در حالی که تعداد هسته‌ها و TDP دست نخورده باقی مانده است.
در بین ۴ پردازنده معرفی شده قوی‌ترین مدل رایزن 9 5950X با ۱۶ هسته، ۳۲ ترد، کلاک پایه ۳.۴ گیگاهرتز و بوست ۴.۹ گیگاهرتزی است که ۷۹۹ دلار قیمت گذاری شده. در رتبه دوم رایزن 9 5900X جا گرفته که با ۱۲ هسته و ۳۲ ترد سرعت‌های پایه و بوست ۳.۷ و ۴.۸ گیگاهرتزی را به ارمغان می‌آورد. در رده بعد نوبت به رایزن 7 5800X می‌رسد که ۸ هسته و ۱۶ ترد داشته و توانایی دستیابی به کلاک‌های پایه و بوست ۳.۸ و ۴.۷ گیگاهرتزی را دارد. در نهایت هم باید به رایزن 5 5600X با ۶ هسته و ۱۲ ترد اشاره کنیم که بین فرکانس‌های ۳.۷ و ۴.۶ گیگاهرتزی عمل می‌کند.
سه مدل اول همگی از توان طراحی حرارتی ۱۰۵ واتی بهره می‌برند اما TDP مدل 5600X برابر ۶۵ وات اعلام شده است. مجموع کش‌های L2 و L3 نیز برای پردازنده‌‌های 5950X و 5900X به ترتیب ۷۲ و ۷۰ مگابایت در نظر گرفته شده در حالی که این میزان برای 5800X و 5600X برابر ۳۶ و ۳۵ مگابایت در نظر گرفته شده است.
چیپ‌های جدید 5800X ،5900X و 5600X به ترتیب ۵۴۹، ۴۴۹ و ۲۹۹ دلار قیمت گذاری شده و از ۱۵ آبان ماه بازار عرضه خواهند شد.
تردیدی نیست که AMD با سری رایزن ۵۰۰۰ سری جدید محصولات اینتل و به ویژه  Core i9-10900K را هدف گرفته که از طرف تیم آبی با عنوان سریع‌ترین پردازنده گیمینگ دنیا معرفی شد. شاید پردازنده‌‌های AMD از نظر سرعت کلاک به پای رقیب نرسند اما مزایای دیگری نظیر هسته‌‌ها و تردهای پردازشی بیشتر و همچنین مصرف انرژی بهینه را در آستین دارند.
این شرکت برای اثبات ادعای خود بنچمارک‌هایی را نیز رو کرده و مدعی شد که رایزن 9 5900X در بسیاری از عناوین از جمله League of Legends, Dota 2, Shadow of the Tomb Raider و غیره i9-10900K را شکست می‌دهد.
AMD در این مراسم تیزرهایی را از کارت‌های گرافیک رادئون RX 6000 بر پایه معماری جدید RDNA 2 منتشر کرد که قرار است ۷ آبان معرفی شوند. کارت‌ها مذکور با قابلیت پشتیبانی از گیمینگ 4K پاسخ AMD به سری انویدیا RTX 3000 به شمار می‌روند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه