تکنولوژی
الناز فرجی۲:۱۱ - ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

دنیا در سال 2025 چه شکلی خواهد بود ؟ آشپزخانه های آینده چطور با دنیا هماهنگ میشوند؟ اینها سوال هایی است که امیدواریم ikea concept kitchen 2025 پاسخ دهد . این آشپزخانه ی مفهومی که با همکاری موسسه ی طراحی IDEO لندن و دانشجویان دانشگاه های lund  و eindhoven طراحی شده است ، برای خلاق تر کردن مردم در درست کردن غذا است و آنها را به سمت زندگی دوستانه تر با محیط زیست سوق میدهد . concept kitchen 2025 یک پروژه ی دانشجویی است بر مبنای لیستی از فرضیه ها در مورد دنیا در 10 سال بعد . این دانشجویان دنیایی با منابع روبه کاهش و منابع انرژی کمتر نسبت به امروز را در نظر گرفته اند و همینطور بالا رفتن سن جمعیت با فرزندان کمتر . دنیایی که در آن بیشتر مردم در شهر ها و طبقات ساختمانی کوچکتر زندگی میکنند و آشپزخانه هم به عنوان اتاق پذیرایی وهم اتاق کار است ؛ و غذا، به خصوص گوشت کمیاب است و بازیافت به شدت توصیه میشود و حتی مردم مجبور به بازیافت میشوند . همچنین دنیایی است که بیشتر مردم از خانه کار میکنند و مواد غذایی فورا بعد از درخواست فرستاده شده و کامپیوتر ها همه جا هستند و با این حال تقریبا  نامرئی اند .
اینکه این فرضیه ها چقدر دقیق هستند موضوع بحث ما نیست ، چون آنها هنوز به عنوان تخته ی شیرجه برای ایده های جدید عمل میکنند که ثابت شده در هر شرایطی مفید هستند . با این حال مهندسی اجتماعی زیادی به اندازه مهندسی آشپزخانه در آشپزخانه ی مفهومی 2015 وجود دارد که مستاجران را به سمت زندگی سبزتر و کم مصرف تر سوق میدهد . تکنولوژی در این آشپزخانه همچنان حالت خصوصی خودش را حفظ کرده و از آشپزخانه های شبیه آزمایش ها که در سال 1950 یا 60 نشان میدادند دوری میکند . به جایش بیشتر شبیه یک آشپزخانه ی معمولی ikea است ، و تکنولوژی های سطح بالایش با ترفند مخفی شده اند تا آشپزی مطمئن تر  باشد و هدر دادن کمتر .
در ساختن آشپزخانه ی مفهومی 2025 ، از دانشجویان خواسته شد که نیروهای اجتماعی ، تکنولوژی و آماری را در نظر بگیرند که ممکن است رابطه ی انسان با غذا را در سال 2025 عوض کند . سپس ماه ها صرف انجام آزمایش ها ، مصاحبات  ، تحقیق بر روی رفتار و ایده های مردم و تولید ایده کردند که طراحان IDEO کمک کردند اینها را تبدیل به نمونه های اولیه ی مفهومی برای نشان دادن آشپزخانه ی موقتی Ikea در expo mila ی میلان کردند . نتیجه ی  این پروژه ی طرح های مختلفی بود که چند تا از نمونه های مهمش در این آشپزخانه ی موقت لحاظ شد. یکی از این طرح ها شبیه یک میز معمولی و یک جورهایی روستایی است که احتمالا در سال 2025 مکان مهمی برای آشپزی ، خوردن ، کار کردن، بازی و کارهای اجتماعی خواهد شد و با این حال هنوز مردم را مجبور میکند که خلاق تر بوده و کمتر هدر دهند .

بالای میز یک دوربین هوشمند و یک پروژکتور هست که مانند یک مرکز کنترل میانجی عمل میکند . غذا را روی میز قرار دهید, سپس دوربین آن را تشخیص خواهد داد و پیشنهاد هایی برای ظرف ها , غذاها و دستورالعمل ها خواهد داد وهمچنین از تایمر استفاده میکند . هماهنگ کردن تایمر با زمان آمادگی غذا مطابق با دستور غذاهاست . در ضمن زیر سطح چوبی میز سیم پیچی القایی وجود دارد که به شبکه های کامپیوتر وصل است و میتواند وسایل آشپزی را گرم کرده و وسایل قابل حمل را شارژ کند . ویژگی دیگر آشپزخانه ی مفهومی واحد ذخیره اش است ، که شبیه چیزی بیشتر از مجموعه ی ابتدایی ikea است . این ویژگی بر مبنای این ایده است که تا سال 2025 خرید هفتگی دیگر قدیمی شده و مواد غذایی میتوانند در عرض چند دقیقه  برسند ( احتمالا با هواپیما های کنترل از راه دور) . به جای یخچال و قفسه های فنجان سیستم ذخیره ی concept kitchen از قفسه های باز با ردیفهای چنگکی ساخته شده که غرفه های بازار را به یاد می آورد .
این ممکن است تکنولوژی سطح پایینی به نظر رسد ، اما این قفسه های چوبی دارای سنسور های مخفی و تکنولوژی هوشمند خنک کننده ای هستند در حالیکه غذاهای فاسد شدنی قابل دیدن اند ، که مصرفشان را ترویج میدهد به جای اینکه در یخچال فراموش شوند . غذا در صندوق های دو لایه ی شفافی ذخیره میشوند و برچسب های RFID, دمایی که باید در آن قرار بگیرند را نشان میدهد . این واحد های خنک کننده از پایه های فلزی گادولونیوم ضد زنگ مغناطیسی در قفسه ها استفاده میکنند تا صندوق ها را در دمای مناسب نگه دارند . همین صندوق ها میتوانند برای گرما روی میز استفاده شوند . همچنین صندوق های سفالی با تکنولوژی پایین برای غذاهایی مانند سیر، سیب زمینی و هویج وجود دارند .
بعد از شام، سیستم هوشمند دفع کننده ، شروع به کار میکند و به صورت دستی چیزهای قابل بازیافت را از زباله جدا میکند و در یک محفظه ی بطری خانگی قرار میدهد . اینها بعدا خرد شده و به داخل یک لوله ی پولیمری کشیده میشوند و بعد برای برداشت برچسب زده میشوند , که بعد از آن میزان به درد نخور بودن و قابل بازیافت بودنشان  مشخص میشود .  برای کمتر کردن میزان هدر رفتگی، سینک آشپزخانه داخل یک سیستم مخلوط خالی میشود که در آن آب میرود و باقی مانده ها به داخل یک محفظه ی بی بو فرستاده میشوند که توسط استانداری جمع میشود . آبش برای گیاهان خانگی استفاده میشود . ولی آبی که برای گیاهان مناسب نیست به لوله های فاضلاب شهری فرستاده میشود.

مدیر آشپزخانه و غذا خوری ikea ، گری دوفرسن میگوید نتیجه ی این مطالعه در توسعه ی محصولات آینده استفاده میشود .

برچسب هاcookingKitchenfuture
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

این برند کفش ادعا میکند که " کتانی های آینده " را ساخته است