سخت‌افزار
مهدی پرهیزی۱۵:۰ - ۱۳۹۵ شنبه ۸ آبان

لپ‌تاپ‌های جدید Apple سرانجام معرفی گردیدند. زمان زیادی نیز از آخرین تغییرات طراحی که این شرکت بر روی لپ‌تاپ‌های خود اعمال کرده بود، می‌گذرد. در ۲ سال گذشته این شرکت تنها یک ترک‌پد Force Touch را به لپ‌تاپ‌های خود اضافه کرده بود. اما این‌بار Apple سری MacBook Pro خود را به‌طور کامل بازطراحی کرده است.
اولین نکته در مورد ساخت MacBook Pro جدید، استفاده از فلز در کناره‌های این لپ‌تاپ می‌باشد. نوار لمسی OLEDئی که شایعات بسیاری بر وجود آن حاکی بود، در بالای صفحه‌کلید به چشم می‌خورد. Apple این نوار را Touch Bar نام‌گذاری کرده است و در واقع شامل دکمه‌ی Esc نیز می‌شود. البته این دکمه دیگر به صورت نرم‌افزاری است. طبق گفته‌ی Apple این نوار لمسی دارای صفحه‌نمایش Retina است و به مجموعه حرکات مختلفی از لمس پاسخ می‌دهد. در قسمت راست این نوار، Touch ID به عنوان ماژول احراز هویت اثر انگشت قرار دارد. به گفته‌ی Apple، از نسل دوم Touch ID در این لپ‌تاپ به کار رفته شده و بر روی آن شیشه‌ای از یاقوت کشیده شده است.
سبک‌ترین و باریک‌ترین MacBook Pro تاکنون، در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری عرضه خواهد شد. MacBook Pro 13-inch دارای وزن ۳ پوند و ضخامت ۱۴.۹ میلی‌متر می‌باشد. در این سری لپ‌تاپ‌ها علاوه بر آنکه فضای ترک‌پد Force Touch دو برابر شده، از نسل دوم تکنولوژی مکانیزم صفحه‌کلید پروانه‌ای نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
صفحه‌نمایش جدید ۶۷ درصد روشن‌تر، ۶۷ درصد کنتراست بهتر و ۲۵ درصد رنگ‌های بیشتری را ارائه می‌نماید. با وجود این بهبودها، Apple اعلام داشته است که این صفحه‌نمایش ۳۰ درصد انرژی کم‌تر مصرف می‌کند.
در قسمت پردازنده، MacBook Pro 15-inch دارای پردازنده‌ی چهار هسته‌ای نسل ششم Intel Core i7، سرعت گذرگاه حافظه‌ی 2133MHz و چیپ گرافیکی ATI Radeon Pro با 4GB RAM می‌باشد. بر روی این لپ‌تاپ‌ها تا 2TB حافظه‌ی SSD می‌توان به‌کار برد که نسبت به نسل گذشته‌ی آن، ۵۰ درصد سریع‌تر است.
اما مدل‌های ۱۳ اینچی این لپ‌تاپ‌ها با پردازنده‌ی مرکزی نسل ششم Core i5 یا i7 به همراه چیپ گرافیکی Iris Pro شرکت Intel عرضه خواهد شد.
تمامی این لپ‌تاپ‌ها دارای چهار درگاه Thunderbolt 3 USB Type-C می‌باشند. از هر کدام از این درگاه‌ها نیز می‌توان برای شارژ دستگاه استفاده کرد. همچنین یک جک 3.5mm هدفون نیز در نظر گرفته شده است، اما دیگر اثری از اسلات SD card دیده نمی‌شود.
Apple عنوان داشته است که درگاه USB-C به جای درگاه شارژ، Thunderbolt، USB، DisplayPort، HDMI و VGA به کار گرفته خواهد شد. این بدان معنی است که دیگر اثری از درگاه شارژ MagSafe که در مدل‌های ۱۲ اینچی MacBook وجود داشت، نخواهد بود. به گفته‌ی این شرکت عمر باتری این لپ‌تاپ‌ها نیز به ۱۰ ساعت افزایش یافته است.
علاوه بر مدل‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی این لپ‌تاپ که دارای Touch Bar خواهند بود، Apple مدل ۱۳ اینچی ارائه کرده است که فاقد این نوار لمسی است و قرار است جای سری MacBook Air را بگیرد. در مقایسه با MacBook Airهای قدیمی، MacBook Pro جدید ۲ میلی‌متر باریک‌تر و ۱۳ درصد حجم کم‌تری دارد. این مدل دارای دو درگاه Thuberbolt 3 USB-C به جای چهار درگاه در دیگر مدل‌های MacBook Pro می‌باشد و از پردازنده‌ی ضعیف‌تر Core i5 استفاده می‌کند. قیمت پایه‌ی MacBook Pro جدید از ۱۴۹۹ دلار آغاز می‌گردد. مدل ۱۳ اینچی آن به همراه Touch Bar به مقدار ۱۷۹۹ دلار و مدل ۱۵ اینچی آن نیز ۲۳۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است.
شاید بزرگ‌ترین ناکامی سری جدید لپ‌تاپ‌های MacBook Pro شرکت Apple را عدم استفاده از پردازنده‌های نسل هفتم Intel بدانیم. آیا روابط Apple با Intel به گرمی گذشته نیست؟

برچسب هاAppleMacbook Pro
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

کدام MacBook را باید در سال 2015 خرید؟