سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۱۰ اسفند

بر اساس گزارش جدیدی از DigiTimes، شرکت سازنده‌ی تراشه‌های تایوانی، TSMC سال‌ها است در حال کار بر روی تجاری‌سازی تراشه‌ی ۵ نانومتری‌اش است و حالا این شرکت، سال ۲۰۲۰ را برای عرضه‌ی اولین دسته از این تراشه‌ها اعلام کرد.
ظاهرا اولین مشتری این تراشه‌ها اپل است، اپل برای آیفون‌های ۲۰۲۰ خود به دنبال پردازنده‌هایی با جدیدترین پیشرفت در تکنولوژی است، این درحالی است که دیگر شرکت‌ها همچنان از تراشه‌های ۷ نانومتری برای مجهز کردن تلفن‌های هوشمند 5G و اپلیکیشن‌های AI استفاده می‌کنند.
قابل توجه است که نمی‌توان پیشرفت‌های مداوم در ساخت تراشه‌ها را تضمین کرد. صنعت پردازنده هنوز در میانه‌ی گذار از ساخت تراشه‌های ۱۴ نانومتری و ۱۰ نانومتری تا پردازنده‌های ۷ نانومتری است که گاهی مواقع با مشکلاتی هم مواجه می‌شود. همانطور که تراشه‌ها کوچک‌تر می‌شوند، ساخت پردازنده‌های نسل‌های آینده نیاز به هزینه‌های بیشتر دارند و با چالش‌های زیادتری برخورد می‌کنند، و این‌ها منجر می‌شود برخی سازندگان کارشان را متوقف کنند، این باعث شده TSMC و سامسونگ سهم بزرگ‌تری از این کسب‌وکار را از آن خود کنند.
هواوی، مدیاتک، و کوالکام همه اعلام کردند پردازنده‌های ۷ نانومتری‌شان برای تلفن‌های هوشمند 5G را در هفته‌ی جاری در کنگره‌ی جهانی موبایل در بارسلونا نمایش می‌دهند. در مقابل، TSMC گفته تولید اولین تراشه‌های ۵ نانومتری را در نیمه‌ی اول سال جاری آغاز می‌کند، و برای این امر از فرایند حکاکی با دقت بالایی با عنوان لیتوگرافی شدید فرابنفش (EUV) بهره خواهد برد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه