اپلیکیشن
الناز فرجی۱۸:۹ - ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت

فهمیدن زبان انسان ها برای خودشان آسان است نه برای ماشین ها و دستگاه ها . اینکه کاری کنیم تا ماشین ها جملات انسان ها را متوجه شوند ، یکی از بزرگترین چالش های رشته ی هوش مصنوعی است .
حالا گوگل مدل جمله تجزیه کن انگلیسی جدیدش را در معرض استفاده ی عموم گذاشته است ، این مدل parsey mcparseface نام دارد و به کامپیوتر ها کمک میکند تا زبان انسان ها را با دقت و درجه ی عالی متوجه شوند . تجزیه کردن جمله در واقع تحلیل کردن آن بر اساس دستور زبان و بعد فهمیدن معنی آن است . parsey mcparseface تنها یک تجزیه کننده است ( گوگل به ما گفت که برای پیدا کردن یک اسم خوب مشکل داشتند و سپس یک نفر به این ایده رسید . در اینجا یک روند نگران کننده را میبینیم . ) این تجزیه کننده بخشی از یک شبکه ی منبع آزاد به نام syntaxNet است . این سیستم از شبکه های عصبی استفاده میکند تا  متوجه شود که بخش های مختلف یک جمله ی انگلیسی چطور به هم مربوطند . ( اگر یادتان باشد هوش مصنوعی گوگل به همین صورت یکی از go player های قدرتمند دنیا را شکست داد . ) مشکل زبان انسان ها این است که خیلی مبهم است . من و شما ممکن است متوجه شویم که "باب از خیابان عبور کرد و وارد یک ماشین شد " چه معنایی دارد اما یک دستگاه ممکن است به مشکل بر بخورد - آیا باب قدم زنان از خیابان عبور کرده است ، آیا عصبانی بوده است ؟  انسان ها معنی را سریع متوجه میشوند ، چون متوجه اسم ها در جمله میشوند - باب؛ خیابان ، ماشین - میتوانند کمک کنند اما دستگاه ها امتیاز تجربه ی دنیای واقعی را مانند انسان ها نداشته اند  .
syntaxNet این مشکل را با نشان دادن راه های مختلفی که یک جمله میتواند فهمیده شود ، حل میکند ، به این صورت که به آنها امتیاز میدهد و سپس بر اساس این امتیاز ها تصمیم میگیرد . دانشمند محقق دوم گوگل ، اسلاو پترف در بلاگی در روز سه شنبه نوشت " به جای اینکه اولین تصمیم و بهترینش را در هر نقطه انتخاب کنیم ، به فرضیه های چند بخشی در قدم توجه میکنیم ، و وقتی پای فرضیه های ممتاز تر وسط باشد دیگر فرضیه ها کنار گذاشته میشوند . "
پس parsey چقدر دقیق است ؟ گوگل میگوید که بر اساس معیار های استاندارد ، 94 درصد دقت دارد که خیلی نزدیک به 96-97 درصد کسب شده توسط زبان شناسان حرفه ای است . در مجموعه ای از جملات اتفاقی از وب ، parsey دقتی حدود 90 درصد از خود نشان میدهد . بنابراین هنوز کامل نیست اما به سطح انسان ها نزدیک است . کاربرد چنین موتور های تجزیه ی جمله ی دقیقی بسیار گسترده است . میتواند مثلا دستیاری مجازی مانند google now برای فهم بهتر متن هایتان باشد و همچنین به google translate دقیق تری منجر شود .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

خودروی بدون راننده گوگل از تابستان امسال وارد خیابانها می شود