ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۲۸ دي

به گزارش مهر به نقل از وزارت ارتباطات، حسن جوادی صادق با اشاره به این که در برخی از استان‌ها تعداد ساختمان‌های بدون پلاک ثبتی به ۱۰۰ درصد می رسد، گفت: در حال حاضر ۵۵ میلیون نشانی در کشور ثبت شده اما بیشتر از ۵۰ درصد ساختمان های کشور پلاک ندارند و این مشکلی است که در استاندارد سازی نشانی در پروژه GNAF با آن روبرو هستیم.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست با اشاره به اینکه تهران و اصفهان در مقایسه با بقیه شهرهای کشور وضعیت بهتری برای اجرای پروژه استانداردسازی آدرس پستی (GNAF)، دارند، گفت: در کشور بیش از ۲۸ میلیون ساختمان داریم که همکاران ما از آن ها فهرست برداری کرده‌اند. اما در واقعیت ۱۶ میلیون ساختمان بدون پلاک ثبتی داریم که اجرای پروژه GNAF را با کندی روبرو می‌کند.
وی با اشاره به ساختار بانک اطلاعاتی استاندارد مبتنی بر کدپستی که الگوی استانداردی در دنیا محسوب می‌شود، در مورد رفع مشکل نقشه‌های پارسل در کشور، اظهار داشت: دو سال پیش پس از ارتباط با سازمان نقشه برداری متوجه شدیم که سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی نقشه پارسل تولید نمی‌کنند. این دو سازمان تنها نقشه پایه در کشور تولید کرده و به عبارتی اصلا نقشه‌های مورد نیاز پروژه GNAF در کشور تولید نمی‌شود.
جوادی صادق با بیان اینکه برای رفع این مشکل از نقشه‌های پارسل برخی شهرداری‌ها استفاده کردیم، افزود: شهرداری تهران، مشهد و اصفهان این نقشه را داشتند و در سال ۹۵ که سال اول اجرای پروژه بود، نقشه ۵ شهر را گرفتیم و وارد فاز اجرایی شدیم.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ادامه داد: در سال ۹۶ نقشه ۷۰ شهر دیگر هم به این پروژه اضافه شد. هم اکنون نیز نقشه پارسل ۷۸ شهر دیگر را هم استاندارد سازی نشانی کرده‌ایم و نقشه ۳۲۰ نقطه شهری را با تعامل از شهرداری‌ها گرفتیم که نتیجه آن را در سامانه یکپارچه نشانی‌های ایران در دسترس است.
وی با بیان اینکه تاکنون در این سامانه استانداردسازی نشانی ۷۸ شهر به ثبت رسیده است، افزود: این شهرها شامل مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ به غیر از چهار شهر زاهدان، کرمان، یاسوج و بوشهر است که نقشه پارسل ندارند. البته نقشه پارسل زاهدان را شرکت ملی پست تهیه و تولید کرد.
جوادی صادق با بیان اینکه در حال حاضر پروژه GNAF برای ۷۸ شهر انجام شده است، گفت: این تعداد ۶۴ درصد نقاط شهری ما را در کشور پوشش می‌دهد. در زمینه ثبت رکورد پستی، عمده پروژه در دو سال گذشته انجام شده و ۲۲۰ شهر را هم تا پایان سال به این مجموعه اضافه می‌شود.
وی با اشاره به قالب نشانی استاندارد GNAF که بر اساس کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین شکل در سه بخش محله، معبر و پلاک، متمرکز است، افزود: مردم معمولا بر اساس مسیر آدرس می‌دهند. ما این اعمال سلیقه را کنار گذاشتیم و قالب نشانی‌های استانداردی که در دنیا وجود دارد را استفاده کردیم، محله‌ها را بر اساس محلاتی که شهرداری اعلام کرد در نظر گرفتیم. طبق اعلام وزارت کشور فقط ۱۶ شهر محله رسمی دارند که آن‌ها را هم به تدریج روی سامانه بارگذاری کرده‌ایم و قرار است تمام مراکز استان‌ها تا پایان سال دارای محلات رسمی شوند.
به گفته این مقام مسئول، در مرحله بعد اجرای این طرح، کدهای پستی و کدهای ملی به هم مرتبط می‌شوند تا هدف دولت الکترونیکی محقق شود. در این راستا آدرس قانونی در کشور راه‌اندازی می‌شود تا محل سکونت افراد مشخص باشد. این یک نقیصه محسوب می‌شود که آمار افراد وجود دارد اما مشخص نیست در کجا زندگی می‌کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه