ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناور اطلاعات، نخستین نشست دولت الکترونیک و حقوق شهروندی با عنوان «دولت و شفافیت» با حضور اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، حسن نمکدوست استاد ارتباطات و روزنامه نگاری و بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در محل وزارت ارتباطات برگزار شد.
در این نشست رضا اکبری نوری دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور حقوق شهروندی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک بر اساس نیازهای سازمان‌ها و دستگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: دولت الکترونیک زیرساختی است که نتیجه آن می‌تواند مشارکت و عدالت باشد اما فاصله بسیاری تا رسیدن به این اهداف داریم.
وی افزود: ما در آستانه یک مهاجرت بزرگ به سرزمین جدیدی به نام فضای مجازی قرار داریم که دولت الکترونیک بخشی از این فضا است و باید توجه داشته باشیم که همزمان با گسترش زیرساخت‌ها، فرهنگ، سواد و نظام‌های حقوقی و در صدر همه آموزش باید با جدیت پیگیری شود.
نوری هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی با حضور پژوهشگران و صاحب نظران علوم انسانی را ترویج و تعمیق پروژه دولت الکترونیک در راستای تامین حداکثری حقوق شهروندان بیان کرد و گفت: این اهداف با اولویت شفافیت، عدالت اجتماعی، کاهش فساد، مشارکت مردمی و دسترسی آزاد به اطلاعات برای توانمندسازی شهروندان و افزایش کارایی دولت پیگیری می‌شود.
بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه الکترونیکی کردن شرط لازم شفافیت است اما کافی نیست، گفت: اگر فرایندها پیش از عزم ما برای شفافیت، الکترونیکی نشده باشند، این شفافیت پایدار نیست و اطمینانی نیز به شفافیت واقعی وجود ندارد.
وی با اشاره به تجربیاتی که در حوزه شفافیت در شهرداری تهران انجام شده است، افزود: اگر فرایند‌های قبلی و بعدی گزارش‌هایی که به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود مشخص نباشد، شفافیتی که سیستماتیک و برخط است اتفاق نمی‌افتد و بیشتر به نمایش شفافیت منجر می‌شود.
این عضو شورای شهر تهران به الکترونیکی شدن بیشتر امور در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد انعقاد قراردادها در شهرداری تهران است که به صورت فرایندی کامل الکترونیکی شده است و همزمان با انعقاد قرار داد به صورت الکترونیکی نیز ثبت می‌شود اما از ۴۴ واحد تابعه شهرداری تهران ۴ واحد به این سامانه متصل هستند و به دلیل اینکه فرایندها باید در ۴۰ واحد دیگر الکترونیکی شود کاری زمانبر و سخت است.
آروین به ضرورت یکپارچه‌سازی سامانه‌ها در الکترونیکی کردن امور تاکید کردو گفت: یکپارچگی سامانه‌هایی که در سطح یک واحد راه اندازی می‌شوند خیلی مهم است و با این اقدام اطلاعات ورودی به این سامانه‌ها دارای یک دیتا می‌شود و مشکلات موازی کاری و مغایرت به وجود نمی آید و در این زمینه نقش وزارت ارتباطات در سطح دولت بسیار مهم است.
وی با انتقاد از اینکه در جامعه نیز فرهنگ شفافیت جاری نشده است، افزود: بیشتر در این حوزه فرهنگ افشاگری جاری است که از بخش عمده‌ای از اطلاعات موردی را برجسته‌سازی می‌کند و این موارد باعث آسیب‌هایی به روند شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه