ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ دي

رییس کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی برای توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی‌های حیاتی مردم در مواقع بحران خبر داد.
صادق بیک‌پور، مشاور وزیر و رئیس کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همایش سراسری مدیران این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه با اشاره به زلزله‌های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه‌ی ارتباطات در این مواقع ایجاد می‌شود ترافیک شدید ارتباطی و وابستگی بسیار شبکه‌ی زیرساختی ارتباطات به برق است.
وی غافلگیری را مهم‌ترین نقطه ضعف دستگاه‌ها در این حوادث دانست و افزود: با توجه به اینکه سال‌های بسیاری است که در این حوزه صحبت می‌شود و برنامه و مانور اجرا می‌کنیم اما در زمان حادثه آمادگی نداریم و غافلگیر می‌شویم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
بیک‌پور عدم نظارت کامل و کافی بر تجهیزات را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: برخی از تجهیزات و امکانات یا فرسوده بودند و یا قابلیت تحمل شوک حادثه را نداشتند.
وی در ادامه سخنان خود به آمادگی برای حادثه را باعث عدم غافلگیری دانست و افزود: در این حوادث نخستین قدم حفظ آرامش است و نباید مدیران به موضوع حادثه دامن بزنند و در آرامش می‌توان تصمیمات منطقی و عاقلانه‌ای گرفت‌.
رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استفاده‌ی حداکثری از تمام ظرفیت‌های حوزه‌ی ICT در ستاد وزارتخانه و استان‌ها به صورت یکپارچه را یکی دیگر از الزامات این مواقع اعلام کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس شرح وظایف مدیریت بحران، تامین ارتباطات مدیریت بحران از اولویت‌های این حوزه در مواقع بحران است که برای تسهیل مدیریت بحران الزامی است.
بیک‌پور، ایجاد و پایداری ارتباطات عموم مردم را قدم بعدی در مواقع بحران در حوزه‌ی ارتباطات دانست و افزود: ایجاد این ارتباطات موجب آرامش و بار مثبت در جامعه می‌شود و در صورت عدم ایجاد این ارتباطات همه دچار چالش و مشکل می‌شوند.
وی با تاکید به اینکه ما در حوزه‌ی ارتباطات مسئله داریم اما بحران نداریم، اظهار کرد: امکان دارد این مسئله با اطلاع‌رسانی نادرست و ایجاد بی انگیزگی و ناامیدی تبدیل به بحران شود.
رئیس کمیته‌ی پدافند غیرعامل، استفاده از قابلیت‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را سه عامل مهم در مدیریت بحران بیان کرد و گفت: در این حوزه‌ قابلیت‌ها و فرصت‌های فراوانی وجود دارد که به عنوان یک بخش اثرگذار در بخش‌های دیگر می توان از آن استفاده کرد و ظرفیت‌های این حوزه را برای بخش‌های مختلف مانند امدادرسانی و تصمیم‌گیری‌های کلان نشان داد.
وی به اهدافی که در این حوزه برای مواقع بحران ترسیم شده است اشاره کرد و افزود: نخستین هدف عدم اختلال و پایداری ارتباطات در حوادث است به طوری که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که ارتباطات در حادثه‌ای دچار اختلال شود.
بیک‌پور با انتقاد از مدیریت‌های جزیره‌ای مانند زلزله‌های اخیر در کرمانشاه و کرمان، تصریح کرد: بسیج امکانات و منابع و تمام ظرفیت‌های حوزه‌ی ICT باید تحت مدیریت واحد و هماهنگی اداره کل ICT استان‌ها به کار گرفته شود و دستگاه‌های مرتبط از اقدامات مستقل و بدون هماهنگی جلوگیری کنند.
وی با تاکید به نقش حوزه‌ی ICT در توزیع نیازمند‌های ضروری مردم در مواقع بحران، از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات در شورای عالی مدیریت بحران خبر داد و افزود: بر اساس این مصوبه توزیع نیازمندی‌های ضروری مردم در مواقع بحران از طریق دولت الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی به صورت عادلانه و مناسب انجام می‌شود که اقدامات لازم برای اجرایی کردن این مصوبه در دست اقدام است.
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آزمایش بالن سیار مخابراتی در اربعین و زلزله‌ی کرمانشاه، تاکید کرد: بر اساس دستور وزیر ارتباطات این بالن برای تمام استان‌های کشور تهیه می‌شود که در مواقع بحران به ایجاد ارتباطات پایدار کمک کند.
وی همچنین از مدیران استانی این حوزه خواست که در مواقع بحران با هماهنگی ستاد مدیریت بحران به ارسال پیامک به مردم اقدام کنند و نمایندگان اپراتورها هم برای اطلاع رسانی به مردم با ستاد بحران هماهنگی داشته باشند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه