ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد

به گزارش مهر، مرکز تحقیقات مخابرات ایران موضوع راه‌اندازی آزمایشگاه ارزیابی و اعتبارسنجی خدمات شبکه‌های پیام‌رسان بومی در کشور را در قالب یک کارگاه آموزشی مورد بررسی قرار داد.
از آنجایی که تست و ارزیابی نرم‌افزار به عنوان یک فرایند کلیدی در تضمین کیفیت سیستم‌های نرم‌افزاری ایفاء نقش می‌کند و این ارزیابی به عنوان یک صنعت در حوزه‌ی نرم‌افزار محسوب می‌شود، کارگاه آموزشی بررسی و امکان سنجی راه‌انـدازی آزمایشگاه ارزیـابی و اعتبارسنجی خدمات پیام‌رسان توسط ‌پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات)، با حضور پژوهشگران، ناظران و و جمعی از مدیران مرتبط با این پروژه برگزار شد.
ارزیابی نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌ها از آن جهت که نقاط ضعف و قوت آن‌ها شناسایی شده و کاربران را برای استفاده از آن‌ها راهنمایی می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف از برگزاری این کارگاه، تست و ارزیابی نرم‌افزار فرآیند اجرای یک برنامه‌ی کاربردی (اپلیکیشن) با هدف پیدا کردن اشکالات و متعاقبا بهبود کیفیت آن عنوان شد.
در این راستا برای ارزیابی پیام‌رسان‌های بومی در آزمایشگاه باید نیازمندی‌های تست و بخش‌های مختلف مورد ارزیابی، شناسایی شوند.
نیازمندی‌های یک نرم‌افزار و پیام‌رسان، به طور کلی به دو بخش نیازمندی‌های کارکردی و غیرکارکردی تقسیم می‌شود. نیازمندی‌های کارکردی به آنچه که مستقیما به کارکرد نرم‌افزار و عملکرد آن مربوط می‌شود بر می‌گردد؛ در حالیکه نیازمندی‌های غیرکارکردی پارامترهایی که مستقیما در کارکرد نمایش داده‌ نمی‌شوند بلکه کیفیت کارکرد یک نرم‌افزار را مشخص می‌کنند را در بر می‌گیرد.
در این پژوهش، آزمون‌ها و ارزیابی‌های مختلف لازم برای سنجش صحت عملکرد سامانه‌های پیام‌رسان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند تا بتوان با شناسایی بهتر حوزه، دانش لازم برای اجرایی کردن این آزمون‌ها در قالب آزمایشگاه ارزیابی و اعتبارسنجی خدمات پیام‌رسان را کسب کرد.
برای این منظور ابتدا آزمون‌های مختلف نرم‌افزار و استانداردهای مربوط به آن‌ها مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و آزمون‌های لازم برای تست‌های عمومی و غیرکارکردی سامانه‌های پیام‌رسان استخراج شد. در نهایت با تعریف، شناسایی و دسته‌بندی قابلیت‌های مختلف سامانه‌های پیام‌رسان، سناریوهای آزمون برای قابلیت‌های کارکردی خاص این سامانه‌ها تدوین شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه