ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

آزمایشگاه الکترواپتیک گروه حسگرهای فضایی پژوهشکده مکانیک در شهر شیراز با حضور رییس پژوهشگاه فضایی ایران افتتاح شد.
رحیم اقر رییس پژوهشکده مکانیک با اشاره به  راه اندازی آزمایشگاه الکترواپتیک، گفت: ایجاد چنین آزمایشگاهی در بخش الکترواپتیک صنعت فضایی کشور با راهبرد ایجاد زیرساخت دانش اپتیکی متناسب با پیشبرد ماموریت‌های فضایی در این حوزه حساس، اقدامی ضروری بوده که با تلاش متخصصان پژوهشکده مکانیک و اخذ مشاوره‌های جامع از نخبگان دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، راه اندازی شده و آماده بهره‌برداری است.
وی افزود: آزمایشگاه الکترواپتیک با مساحت ۱۰۶ متر فضای تمیز ١٠٠٠٠ ، شامل ٣۶ متر فضای ١٠٠٠ و ٣٣ متر فضای اتاق تاریک بر اساس استانداردهای ISO۱۴۶۴۴ و ECSs-ST- ۷۰-OIC طراحی و ساخته شده است. 
رییس پژوهشکده مکانیک با اشاره اینکه در داخل این آزمایشگاه سه سکوی ضد ارتعاش با میرایی بیش از ٩٨ درصد ارتعاش محیط وجود دارد، تصریح کرد:این آزمایشگاه برای صحه سنجی حسگرهای ستاره، خورشید و افق زمین  تجهیز شده است.
قرا با بیان اینکه چیدمان‌های تست و صحه سنجی حسگرهای فضایی خورشید، ستاره و افق زمین برپا شده در این آزمایشگاه، آماده پوشش دهی نیاز داخلی پژوهشگاه و خدمات رسانی به فعالان حوزه استراتژیک اپتیک و فوتونیک کشور است، اظهار کرد: این آزمایشگاه با متراژ و کلاس کاری طراحی شده جزو با کیفیت‌ترین آزمایشگاه الکترواپتیک کشور است.
رییس پژوهشکده مکانیک گفت:یکی از خصوصیات بارز این آزمایشگاه را فراهم کردن بسترهای  الکترونیکی و اپتیکی در کلاس تمیز برای تجمیع المان های اپتیکی، مونتاژ قطعات الکترونیکی و تست حسگرها است که براساس استانداردهای فضایی باید در کلاس ١٠٠٠ انجام شود.
بر اساس این گزارش، این آزمایشگاه با حضور حسین صمیمی، رییس پژوهشگاه فضایی ایران، رحیم قرا رییس پژوهشکده مکانیک و مرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس افتتاح شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه