ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۱۷ خرداد

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تخریب و فرسودگی آسفالت‌ها به دلیل عمر کوتاه آن اغلب هزینه سنگینی بر دوش دولت‌ها تحمیل می‌کند. یک گزارش رسمی نشان می‌دهد افزایش قیمت قیر در این اواخر باعث شده که قیمت هر کیلومتر آسفالت در ایران هزینه‌ای معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان شود که اگر فرسودگی زودهنگام آسفالت هم به این موضوع وارد شود به این معنی است که دولت‌ها در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه باید هزینه سنگینی جهت آسفالت خیابان‌ها بپردازند.
کشورهای توسعه یافته از سال ۱۹۸۴ مصرف آسفالت مقاوم با عمر بالا را در دستور کار خود قرار دادند، این در حالی است که در کشور ما به ویژه با دسترسی به منابع نفتی ارزان موضوع استفاده از این آسفالت‌ها به شکل جدی دنبال نشده است. اما چند سالی است که صاحبنظران این حوزه به موضوع استفاده از آسفالت مقاوم توجه نشان داده‌اند.
هم اکنون یک شرکت تولیدی مهندسی از جمله مجموعه‌های دانش بنیانی است که ساخت محصول (SPG) را که همان کاهش دهنده قیر و مقاوم کننده آسفالت است در دستور کار خود قرار داده است. این مجموعه متناسب با شرایط اقلیمی ایران (برای مناطق معتدل تا گرم) آسفالت‌های مقاوم تولید می‌کند و توانسته این محصول خود را به بازارهای جهانی هم صادر کند.
این شرکت فعالیت خود را از سال ۸۵ در عرصه تولید محصولات مکمل در صنعت قیر و آسفالت و همچنین پیگمنت های رنگی (آسفالت‌های رنگی و بتن رنگی) آغاز کرد و به عنوان اولین تولید کننده و مخترع آسفالت پلیمری SPG شناخته می‌شود.
محمد رضا قاسمی، مدیر عامل این شرکت با اشاره به اینکه افزودن پلیمرهای SPG باعث می‌شود طول عمر آسفالت ۲ برابر شود، اشاره کرد: ساخت این آسفالت علاوه بر مزیت طول عمر سبب می‌شود مقاومت آسفالت به فشار وارده از سوی چرخ خودروها بر سطح مقطع آسفالت هم افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه این شرکت در حال حاضر مشغول تحقیق بر افزایش مقاومت آسفالت بر کشش و برش هم هست، ادامه داد: این مجموعه در ایران رقیبی ندارد و تنها تولید کننده دانش بنیان در این حوزه هستیم و هشت سال است که بر تولید این نوع از آسفالت تمرکز داریم.
قاسمی با بیان اینکه آسفالت SPG به شکل پلیمری نمونه مشابه خارجی دارد، بیان کرد: محصول ساخته شده شرکت توسعه ساخت قائم کاملاً بومی است که قیمت آن نسبت به مشابه خارجی به یک پنجم رسیده است.
وی گفت: علاوه بر تولید آسفالت مقاوم، در تولید آسفالت‌های رنگی که اغلب مصارف زیبایی دارند هم فعال است. به طوری که این مجموعه را می‌توان اولین مخترع آسفالت‌های رنگی فنولیک هم معرفی کرد. از سال ۹۳ هم در واحد تحقیق و توسعه این شرکت تولید رنگ‌های اپوکسی و ترافیک و پلی اورتان در دستور کار قرار می‌گیرد.
قاسمی در این خصوص گفت: در مصارف زیبایی وقتی بخواهند رنگ آسفالت را تغییر دهند، اغلب از رنگ استفاده می‌کنند که عمر مفید ۶ ماهه دارد. در حالی که آسفالت‌های رنگی با عمر مفید چهار ساله جلوی هزینه‌های متولیان این بخش را می‌گیرد. همچنین استفاده از پلیمرهای رنگی داخل آسفالت باعث می‌شود که مقاومت آن هم افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در تولید آسفالت‌های رنگی سازندگان دو کشور چین و آلمان رقیب مان هستند که کارخانه آلمانی عمری نزدیک به صد سال دارد. با این حال محصولات تولیدی آنها قیمت بالایی دارد. در صورتی که آسفالت قرمز رنگ ایرانی تا یک سوم ارزان‌تر است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان بیان کرد: در بخش تحقیق و توسعه این شرکت در حال فعالیت برای ساخت دو محصول دیگر هستیم که امیدواریم تا پایان این سال به بازار عرضه شود. محصول اول «پودر RS ذوب کننده برف و یخ» است. این محصول می‌تواند جایگزین نمک پاشی در معابر برفگیر شود.
وی ادامه داد: استفاده از نمک برای تسریع در ذوب برف علاوه بر آسیب‌هایی که به بافت آسفالت وارد می‌کند، موجب می‌شود محیط زیست هم در معرض تهدید قرار بگیرد. به خصوص درختچه‌های حاشیه معبر را با خطر مواجه می‌کند. اما محصولی که در حال ساخته شدن است چنین ویژگی را ندارد و بعد از ذوب برف همراه با روان آب‌ها از محیط خارج می‌شود تا به پسماندهای شهری برسد.
قاسمی گفت: محصول دومی که در حال ساخته شدن است کاهش دهنده مقاومت الکتریکی زمین است که در چاه‌های «ارت» ریخته می‌شود. این محصول که کاربرد عمرانی دارد در ساختمان‌های بلند که کنار آن چاه ارت وجود دارد یا اماکن صنعتی به کار می‌رود و باعث می‌شود مقاومت الکتریکی زمین بعد از استفاده کاهش زیادی پیدا کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه