ایران
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۶ شنبه ۷ بهمن

به گزارش ایسنا، بیش از ۷۸ درصد شکایات صنفی حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوع کسب‌وکارهای حوزه‌ی نرم‌افزار و وب‌سایت مربوط می‌شود.
حمید فروزنده، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اعلام خبر فوق گفت: براساس آخرین آمار فعالیت شورای انتظامی سازمان در رسیدگی به شکایات صنفی طی سه سال اخیر، بیش از ۴۲ درصد شکایات صورت گرفته به موضوع کسب‌وکارهای نرم‌افزاری و بیش از ۳۶ درصد به موضوع میزبانی فضای وب و ثبت دامنه (وب‌سایت‌ها و خدمات آن) اختصاص داشته است.
فروزنده با اشاره به باقی آمار شکایات و تخلفات در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: در سطوح بعدی، شکایات حوزه‌ی سخت‌افزار حدود ۱۲ درصد و تجهیزات شبکه حدود سه درصد میانگین تعداد شکایات فناوری اطلاعات و ارتباطات را در بر می‌گیرند.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به فعالیت این شورا در حل اختلاف و رسیدگی به شکایات صنفی حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: شورای انتظامی سازمان مطابق ماده‌ی ۴۶ آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده‌ی ۱۷ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی، مسئول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی درباره‌ی تخلفات حرفه‌ای، انضباطی و انتظامی درحوزه‌ی فاوا است.
فروزنده در این باره ادامه داد: شورای انتظامی به عنوان مرجع حل اختلافات صنف، به تمام شکایات و تخلفات حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌کند.
به گفته‌ی فروزنده، شورای انتظامی نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف بیشتر تمرکز خود را بر ایجاد صلح و سازش در اختلافات صنفی قرار داده است. در حقیقت بیشتر جلساتی که در این شورا برگزار می‌شود، سعی بر سازش داشته و به همین دلیل پرونده‌های منتهی به سازش در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس شورای انتظامی بدوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به افزایش سطح صلح و سازش میان اعضای صنف در میزان شکایات مطرح شده گفت: خوشبختانه از زمانی که اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه‌یICT در قراردادهای کاری خود شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف لحاظ کرده‌اند، موضوع رسیدگی به شکایات احتمالی طرفین قرارداد برای شورای انتظامی تسریع و تسهیل شده است.
فروزنده در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌ها هنگام عقد قرارداد نام شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف می‌آورند. هرچند الزامی در این کار نیست، اما کمک کرده تا شرکت‌ها با مشکلات کمتری در رسیدگی به اختلافات‌شان مواجه شده و فرآیند رسیدگی به صورت تخصصی و سریع‌تر از هر جایگزین دیگری طی شود.
به گفته‌ی او دراین دوره‌ی سه ساله (از سال ۹۳ تا ۹۶) تعداد پرونده‌‎های زیادی به شورای انتظامی ارجاع داده شد که میزان صلح و سازش در آن‌ها زیادتر از دوره‌های قبل بوده است.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ضرورت کنترل عضویت شرکت‌ها و اشخاص فعال در حوزه‌ی فاوا توسط کارفرمایان قبل از انعقاد قرارداد، اضافه کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پیش از توافق و یا انعقاد قراردادهای کاری با این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی، عضویت و وضعیت آنها را از طریق مراجعه به پرتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (tehrannsr.org) استعلام و مورد بررسی قرار دهند تا با سوابق حرفه‌ای این شرکت‌ها آشنا شوند.
فروزنده در این رابطه ادامه داد: اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه‌ی ICT می‌توانند در قراردادهای کاری خود از قراردادهای تیپ که در پرتال سازمان موجود است، استفاده کنند تا با مشخص شدن دقیق تعهدات طرفین قرارداد، شرایط فسخ و مرجع حل اختلاف از بروز مشکل در همکاری فیمابین جلوگیری و در صورت بروز اختلاف، فرآیند رسیدگی توسط شورای انتظامی را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، تمام اشخاص اگر در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات شکایتی دارند می‌توانند برای طرح تقاضای رسیدگی و شکایت خود به پرتال این سازمان (tehrannsr.org) مراجعه کرده و یا با شماره‌ی ۸۸۷۳۴۴۹۹ (بخش دبیرخانه شورای انتطامی بدوی) تماس بگیرند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه