ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

به گزارش پیوست، آمار تمیز و شفافی در بخش‌های حاکمیتی برای برنامه‌ریزی دقیق وجود ندارد.
رئیس مرکز آمار و رصد شهری شهرداری تهران با بیان این مطلب در در پنل مدیریت هوشمند ترافیک سومین همایش شهرهوشمند گفت: «به عنوان مثال پس از بررسی‌ها و آمارگیری دقیق مشخص شد ۴۹۲ هزار مجوز تاکسی در تهران وجود دارد که بسیار بیشتر از سقف مجوزی ۸۰ هزار تایی است که تعیین شده است.»
سارا بوربور با اعلام این موضوع که داده‌های کثیف بسیاری وجود دارد گفت: «در سازمان‌های ما معماری درستی برای ذخیره‌سازی وجود نداشته و وجود حجم بالایی از داده کار پردازش را سخت می‌کند.»
او تاکید کرد که قصد آنها رسیدن به داشبورد مدیریتی است که افراد بتوانند روزانه اطلاعات آن راپایش کنند و به اطلاعات مورد نظرشان دست پیدا کنند.
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی دیگر شرکت‌کننده در این پنل به عنوان نماینده بخش خصوصی اعلام کرد هر صحبتی که از داده می‌شود منظور داده‌های تجمیعی است نه داده‌های شخصی.
او گفت: «تپسی از سمت رانندگان و در مدت سفر آنها اطلاعات ۲۰۰ میلیون نقطه GPS را جمع‌آوری می‌کند و قیمت‌گذاری و اختصاص راننده مناسب برای مسافر براساس همین دیتا صورت می‌گیرد.» او تاکید کرد این میزان داده بیش از حد لازم برای آنهاست و نصف این داده هم برای آنها کافی است.
منشی‌پور بر این باور است که میزان داده موجود در بخش خصوصی می‌تواند برای مدیریت کلان شهری، داده‌‌ مناسبی باشد. او ادامه داد: «روش‌های مختلفی برای استفاده از این دیتا وجود دارد که یکی از آنها فروش داده است. روش دیگر رگولاتوری و الزام قانونی برای دریافت داده است.»
او تاکید کرد الزام قانونی برای دریافت داده بیشتر در صنایع درمانی و مالی کاربرد دارد. روز گذشته نیز ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در پنل چالش‌های اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های شهری فروش داده را یکی از راه‌های سودآوری برای کسب‌وکارهای اینترنتی دانسته بود.
کسری علیشاهی، عضو هیات علمی دانشگاه شریف و از دیگر سخنران این پنل اعلام کرد: «داده‌های شهری وجود دارند اما کیفیت و سطح دسترسی به آنها متفاوت است.»
او افزود: «راه‌اندازی شاخص ترافیک موقعیت مناسبی برای تجمیع داده است و ممکن است در ابتدا شاخص دقت کمی داشته باشد اما به مرور بهتر می‌شود.»
مساله ترافیک چالش‌برانگیزتر از آلودگی هواست و گفت: «شاخص‌گذاری برای ترافیک کار سخت‌تری است. یکی از شاخص‌ها می‌تواند این باشد که در بازه زمانی خاصی مجموع سفرهای شهر اندازه‌گیری شود و از مجموع زمان سفرها در زمان نبود ترافیک کم شود تا هزینه‌ای که در زمان ترافیک صرف می‌شود را به دست آورند.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست اعلام کرد شاخص اولیه سنجش ترافیک تهران تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری گفت: «ما فاصله زیادی تا رسیدن به شاخصی که مورد وفاق ملی باشد داریم اما تا پایان امسال شاخص اولیه راه‌اندازی می‌شود و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»
او با اشاره به شاخص آلودگی هوا که باعث شده مردم درک بهتری از وضعیت هوای شهر تهران داشته باشند گفت: «شاخص‌ها باعث ایجاد موازنه می‌شوند. اگر آلودگی از سطح مجاز بالاتر رود انتقادها شکل می‌گیرد اما این انتقادها مهم است و باید به این نکته توجه کرد که به جز تهران در هیچ شهر دیگری شاخص آلودگی هوا را اعلام نمی‌کنند.»
پورسیدآقایی بر این باور است که شاخص آلودگی هوا مورد قبول همه است و توافق نظر سر آن وجود دارد و در ادامه گفت: «شاخص ترافیک هم براساس عدد ۱۰۰ که در آلودگی هوا برای اذهان عمومی شناخته شده است تعیین می‌شود. اگر شاخص زیر ۱۰۰ باشد یعنی وضعیت ترافیکی خوب است. اگر بالای ۱۰۰ باشد ترافیک وجود دارد و اگر بالای ۱۵۰ باشد در مرز هشدار است.» به گفته او این شاخص سبب می‌شود که خواست عمومی در شهروندان و مسئولان برای بهبود وضعیت ترافیک شکل گیرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه