موبایل و تبلت
الناز فرجی۱۷:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

موبایلتان میداند که کجاست، چگونه نگهش داشتید، چه به آن میگویید و چقدر سریع حرکت میکنید. تا کنون با توسعه هایی جالب توجه تکنولوژی سنسور موبایل بسیار نزدیک است . اما این تازه فصل اول دوره ی خود آگاهی دستگاه ها و ضبط مداوم داده هاست. هنوز خیلی بیشتر مانده ت اتفاق بیفتد.  ما حالا عادت کردیم که موبایل ها و تبلت ها تشخیص دهند که اگر بر عکس گرفته شدند صفحه را مطابق آن بر گردانند ، اما حتی این نوع از تکنولوژی نسبتا نوآوری جدیدی است که در 4 یا 5 سال پیش رایج شده است.  شما احتمالا از محصولات خیلی جدید استفاده کردید تا این سنسور ها را به نمایش بگذارید، و فقط موبایل اینطور نبوده است. کنسول بازی wii ساخت نینتندو که باعث شد میلیون ها نفر از ما هنگام پرتاب توپ بولینگ از راه دور در تلویزیون اضطراب داشته باشیم.

فهمیدن سنسور ها

شما احتمالا چند تا از این سنسور ها را میشناسید اما سنسور های بیشتری هستند که در موبایل کوچک شما جمع شده اند. واضح ترینشان سرعت سنج است ، برای اندازه گیری حرکات و جهت یابی . و گردش نما برای اندازه گیری زوایای گردش در 3 محور . و دادن دقت بیشتر به خواندن سرعت سنج.  سرویس های مکانی توسط  مغناطیس سنج ارائه میشوند  تا شمال مغناطیسی را با نوعی تراشه ی  GPS  تشخیص دهند یا متغیری مربوط برای تعیین محل شما روی نقشه .


بالاتر از همه یک سنسور مجاورت است که وقتی موبایلتان را برای تماس  نزدیک صورتتان بردید تشخیص میدهد و یک سنسور نور محیطی برای بالا بردن سطح روشنایی در محیط های تاریک است.
راه خانه را به من نشان بده...با توجه به GPS
مانند هر جز الکترونیکی دیگری، این سنسور ها کوچکتر و کوچکتر میشوند ، قوی تر و ارزان تر . قیمت کلی تمام سنسور های موبایل جدید شما احتمالا کمتر از یک مشت پول محلی شماست. گرچه با هر سخت افزاری مقداری بودجه و مزایایی هم همراه است.  لیست قیمت سرعت سنج در iPhone  جدید برای مثال یک دلار است. بنابراین این قدرت با هزینه ی زیادی همراه نیست. قیمتش هر چه باشد، آنها یه جزیی جدا نشدنی از تجربه ی موبایل تبدیل شده اند ، تبلتی را تصور کنید که وقتی میچرخانیدش ، صفحه اش نمیچرخد یا موبایلی که به شما مسیر برگشت به خانه را نمیدهد.

قدرت تکنولوژی

همانطور که تکنولوژی پیشرفت میکند، سنسور های بیشتری پا به عرصه میگذارند. آیفون و ای پد جدید اپل با پردازشگر حرکتی می آیند. که به توانایی های تشخیص حرکت این دستگاه های می افزاید. در عمل آنها میتوانند فرق قدم زدن، رانندگی کردن  را بگویند و  کارهای خاصی انجام دهند مانند ( خاموش کردن وای فای ) اگر برای مدتی حرکت نکنید. اگر در یک قطار باشید؛ این تراشه ها میتوانند  با صدایی به موبایل یا تبلت  شما بگویند که از وصل شدن به شبکه های عمومی دست بر دارند. در ضمن برنامه های ورزشی میتوانند به داده های دقیقی از حرکات شما دسترسی داشته باشند بدون نیاز به اینکه مچ بندی جداگانه داشته باشند.
سامسونگ از انداختن همه چیز به درون یک موبایل ابایی ندارد ، و این  وقتی صحبت از سنسور های جمع شده در دستگاه در سالهای اخیر میشود ، موضوع مهمی است. galaxy s6 کلا دارای 9 سنسور است که همیشه مراقبتان اند. بهترین  و جدید ترین آنها میتواند اثر انگشت شما را اسکن کند؛ ضربان قلب شما را اندازه بگیرد ، دمای کنونی را بسنجد و چیزهای دیگر. داده های جمع شده میتوانند  با برنامه ی S Health ,  و یا ابزار سوم شخص مورد دسترسی قرار بگیرند. و موبایل شما را قادر سازند تا موقعیت و محیط اطراف شما را بسنجند. همچنین یک فشار سنج برای اندازه گیری فشار اتمسفر و یک سنسور اشاره برای تشخیص  حرکات دست با اشعه ی مادون قرمز وجود دارد.


برای اینجا و حالا که خیلی است : ماه ها و سالهای آینده چه؟ به صورت خلاصه، سنسور های بیشتر و دقت بیشتر. امیلیانو میلوزو سالهای زیادی را متخصص سیستم های حسی موبایل و داده های بزرگ در کمپانی هایی مانند AT&T   و  apio  بوده است. او به ما گفت : " روند اضافه کردن سنسور های بیشتر به موبایل ها ادامه پیدا خواهد کرد . خیلی عالی میشود که بتوان سنسور های تشخیص کیفیت آب و هوا داشت، بعضی از اشکال حس پزشکی ، دوربین های سه بعدی/استریو، حتی رادار و ردیاب صوتی . این لیست آرزوها مطمئنا میتواند رشد پیدا کند اگر ما درک این را داشته باشم که بفهمیم این کوچک سازی سنسوری چقدر سریع انجام میشود. "

ازدیاد بار سنسوری

چقدر دوست دارید که یک موبایل بتواند ضربان قلب شما و وضعیت احساسی شما را پیگیری کند؟ یا مثلا وقتی عصبی شدید شروع به پخش موسیقی آرام کند ؟ این نوع تکنولوژی در را راه است اما هنوز نرسیده است. چند سال پیش متخصص نیمه رسانا، کیوان کریمی در کنفرانس تجهیز giga OM گفت که تنها با خرج چند پوند سنسور ها میتوانند احساسات انسانی را بخوانند . او گفت " دستگاه شما خواهد توانست احساسات شما را بخواند . یعنی شما میتوانید از راه دور احساسات مردم را پیگیری کرده و دستگاه شما، شما را بهتر از خودتان خواهد فهمید.
ما هنوز منتظر موبایلی هستیم که بتواند تشخیص دهد خوشحالیم یا ناراحت . اما  google now  و سیری دارند به آنجا میرسند. سیستم مایکروالکترومکانیک (mems) ساخته شده در موبایل های ما از سیلیکون ساخته شده است، اما دانشمندان هم اکنون در حال آزمایش meses هستند که بفهمند پولیمر ارگانیک برای کاشت در بدن انسان مناسب تر است.
موقعی که زمان و قیمت برای تولید این اجزا پایین بیاید ، ما میتوانیم سلامتی و فعالیت های درون بدنمان را نظارت کنیم. آنها حتی میتوانند برای کنترل اعضای بیونیک استفاده شوند. با سنسور های کاشته شده ، شما میتوانید اطلاعاتی درباره ی وضعیت سلامت و بدن خود داشته باشید.


سنسور های پرتو  فرابنفش هم در حال وارد شدن به این جریان اند . شما ممکن است ندانید اما یکی از آنها داخل galaxy note4  است. ببینید که چقدر کرم ضد آفتاب نیاز دارید، یا اینکه دستهایتان واقعا چقدر تمیز اند یا این که چقدر نوشیده اید ، همه به لطف گوشی تان. فرق اینکه با 2 ماه اطلاعات بر روی فایل به نزد دکتر برای چکاپ بروید را با تکیه بر حافظه تان در یک مکالمه ی 5 دقیقه ا ی سریع تصور کنید. موبایل ها حالا میتوانند فعالیت های ابتدایی ما را پیگیری کنند ( با برنامه هایی مانند google fit) و در طول زمان فراگیر تر هم میشود .
در سطحی وسیع تر ، الگو های بیماری و سلامتی میتوانند در کشور ها وقاره های دقیق تر پیگیری شوند. این چیزی است که researchkit اپل به آن اشاره میکند. محققان در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، یک نمونه ی اولیه از سنسور آلودگی ساخته اند که آنقدر کوچک است که میتواند داخل یک موبایل جا شود ، و به دولت ها و مقامات رسمی سلامتی و بهداشت این فرصت را میدهد تا دود و مواد شیمیایی خطر ناک را در شهر ه اندازه بگیرند . ( همینطور به شما در هنگام لزوم به پوشیدن ماسک صورت هشدار میدهند )


پس ماسک صورت یادتان نرود... در ضمن ، آنتونیو دآلساندرو و گیست دآنا ، زلزله شناسان موسسه ملی زمین فیزیک و آتشفشان شناسی در ایتالیا آزمایشاتی بر روی آیفون انجام داده اند تا نشان دهند چگونه گوشی های موبایل میتوانند برای تشخیص زلزله استفاده شوند. اخیرا، دانشمندانی از موسسه تحقیقاتی زمین فیزیک آمریکا در حال بررسی داده های جی پی اس جمع سپاری برای نوعی سیستم هشدار برای زمین لرزه بودند. این سنسور ها در گوشی ها نیاز دارند تا ارتقا یابند اما بالاخره میتوانند به عنوان هشدار های اولیه برای کمک گیری سریع تر برای کسانی که نیاز به کمک دارند استفاده شوند .همانطور که امیلیانو میلزونو عنوان میکند: " دولت ها میتوانند بر اندازه ی سطح آلودگی در جمع سپاری 24/7 تکیه کنند، مردم در کشور های در حال توسعه میتوانند به سرعت کیفیت آبشان را چک کنند ، هدست های EEG میتوانند به مردم این امکان را بدهند تا دستگاه هایشان را با افکارشان کنترل کنند، و رادار و سونار. نه تنها کاربران پاسخ های فوری به مشکلاتشان خواهند گرفت بلکه، دولت ها نیز قادر خواهند بود تاسیساتشان را موثر تر اداره کنند " 

خانه ی هوشمند تر

همانطور که سنسور ها هوشمند تر میشوند، همه ی گجت های دیگر و لوازم در خانه های ما نیز هوشمند تر میشوند.  موبایل های هوشمند دارای سنسور آینده در انزوا کار نخواهند کرد ، بلکه بخشی بزرگتر از شبکه ی دستگاه ها خواهند بود. چه ترموستات خانه باشد چه تیر چراغ با وای فای خیابان، هر کدام با اجزای کوچک نظارت گر خود خواهند بود. STMicroelectronics یکی از کمپانی هایی است که در توسعه ی سنسور ها سردمدار است. این کمپانی بر روی تکنولوژی ای کار میکند که خوانش ها را از سرعت سنج، مغناطیس سنج ، سنسور فشار و اسکنر وای فای ترکیب میکند تا دقیقا موقعیت شما را داخل مکان ها تشخیص دهد .  یعنی اگر تلاش کنید که کتاب فروشی ای را در مرکز خرید یا رستورانی را در یک هتل پیدا کنید، این تکنولوژی زندگی را برای شما خیلی آسانتر میکند وقتی نمیتوانید به قفل جی پی اس دست یابید. وای فای آگاه استاندارد تازه معرفی شما همچنین به موبایل ها این امکان را میدهد تا مستقیما با هم ارتباط برقرار کنند و تشخیص دهند کجا هستند حتی اگر دسترسی به اینترنت و جی پی اس نداشته باشند.


شرکت امیلیانو میلوزو ، اپیو در حال کار کردن بر سیستمی است تا داده ها را از سرعت سنج، مغناطیس سنج ، ژیروسکوپ و جی پی اس ترکیب کند تا در مورد رانندگی شما محاسباتی داشته باشد : " ما الگوریتم های پیچیده ای اختراع کردیم که با یاد گیری ماشین ، برهان،  پردازش سیگنال ، مهدنسی و علم کامپیوتر با هم جمع میشوند تا به موبایل این امکان را دهند تا وقتی حواسشان پرت شد یا در حال تصادف بودند اطلاع دهند . ماموریت ما این است که موبایل شما را به چیزی تبدیل کنیم که بتواند شما را راهنمایی کند و همینطور زندگیتان را نجات دهد. شریک و رفیق مجازی شما در جاده . " 
تلفن همراه هوشمندی که میتواند حس کند که شما داخل مکانی هستید، در حال رانندگی هستید و در یخچال اینترنت دار شما چه چیزی است ، همه ی امکانات را به روی شما باز میکند - تصور کنید که اتاق هتل شما روشن شود و گرما زیاد شود در حالیکه شما در راه رسیدن به آنجایید ( چیزی که از همین حالا هم در خانه هایی مانند Philips hue  و  nest انجام شدنی است. سپس برنامه ی باشگاه رفتن هفتگی شما -تکنولوژی ای پوشیدنی مانند ساعت gym نیز میتواند بگوید چه اتفاقی در حال افتادن است . در حالیکه بیشتر ساعت های هوشمند نوعی سیستم نظارت  ضربان قلب را در خود دارند تا میزان سلامتی را در طول روز متوجه شوند. و این تکنولوژی قرار است هوشمند تر هم شود. و زمانی زیادی نمیگیرد که این تجهیزات باشگاهی خودکار با وضع بدنی شما هماهنگ میشوند( اگر قرار است سنگین تر یا سریع تر باشد) بدون اینکه از شما اطلاعاتی بگیرند. برنامه ی کاردیو میتواند توسط  دوربین موبایل آیفون شما ضربان قلبتان را بگیرد.


بیایید بازی کردن را هم فراموش نکنیم، - همین حالا هم تکنولوژی ای وجود دارد که اگر سرتان را از صفحه برگردانید میتواند بگوید . زمانی که دوربین های موبایل آنقدر هوشمند شدند که بتوانند حالت و گیم پلی شما را تشخیص دهند، میتوانند با زندگی شما مطابق شوند و آسانش کنند یا باعث آرام شدن شما شوند. وقتی که دوربین های سه  بعدی و استریو رایج شوند، تشخیص حالات صورت و بدن توسعه میابد.

دنیاهای جدید

یک نگاه نهایی از امیلیانو میلوزو :" چیزی که هیجان انگیز است این است که موبایل های هوشمند و تبلت ها به دستیار های شخصی ما تبدیل میشوند و پیرامون ما را حس کرده و از طرف ما کارهایی انجام میدهند . برای دستیابی به همچین چیزی ، توانایی های جدید و پیشرفته ی حس کردن همیشه  مورد نیاز خواهند بود - پروسه ای که کوچک شدن سخت افزار ها را سرعت میبخشد. و این شگفت انگیز است که ببینیم چگونه محققان و طراحان خلاقیتشان را توسعه میبخشند تا   با برنامه ها و ایده هایی فراتر از ذهن با سنسور های آماده ی امروز وارد بیایند. ما این اقدام را با همکاری جامعه ای بسیار بزرگ تحت عنوان تحقیق تلفن همراه هوشمند حسگر انجام میدهیم .

او اضافه میکند : وقتی به سمت جلو میرویم، فکر میکنم که یک جورهایی هنوز این سنسور های تحت نظر و جستجو (radio inteface) هستند " او اضافه میکند : وای فای و بلوتوث وسایل خوبی برای کشف فعالیت ها ، کشف ها و جوامع سریع محلی شده ی محلی فراهم میکنند " .
سنسور های موبایل پشتیبانی احتمالی نیروی حمل و نقل و توانایی گزارش از دور ترین مکان ها را دارد. چه در خون شما ناظرمیزان قند باشد و چه دربهره ی اتفاقی بزرگ مانند بهمن بخواهد هشدار دهد، هیچ چیز فراتر از امکان نیست اگر صحبت از نو آوری های آینده باشد. تلفن همراه هوشمند از همین حالا هم جنبه های بسیاری از زندگی ما را متحول کرده و تازه دارند شروع میکنند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

یوتیوب اپلیکیشن خود را برای دیوایس های قدیمی غیر فعال کرد