تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد

به گزارش پیوست، نسل سوم پردازشگرهای زبان از سوی شرکت Open AI آزمایش شد و طبق اعلام این شرکت این تکنولوژی پتانسیلش به اندازه تکنولوژی بلاک‌چین خواهد.
هر چند این مدل تازه پردازش طبیعی زبان به تازگی از سوی شرکت اوپن ای آی به صورت نسخه آزمانیش و خصوصی ارائه شده اما بازخوردهای مثبتی را از سوی کاربران دریافت کرده به گونه‌ای که به عقیده عده‌ای از کاربران این پتانسیل این تکنولوژی را به اندازه بلاک‌چین برآرود کرده‌اند.
این مدل که با نام مبدل آموزش دیده زایا (Generative Pretrained Transformer) یا GPT-3 شناخته می‌شود ابزاری برای تحلیل زنجیره کلمات، متن یا داده‌ها است و قابلیت تولید مقاله یا تصویری اصیل و نو را دارد.
به تازگی مانوئل آراوز مدیر ارشد تکنولوژی در شرکت توسعه تکنولوژی بلاکچین زپلین سولوشنز نیز در فروم پرطرفدار بیتکوین تاک به پتانسیل بالای این تکنولوژی اشاره کرد. او توانسته بود با استفاده از این تکنولوژی مقاله‌ای کامل و پیچیده را درمورد یک آزمایش ساختگی تولید کند.
GPT-3 در این متن ۷۴۶ کلمه‌ای با عنوان «چطور GPT-3 از شرکت اوپن ای آی می‌تواند به بزرگترین شگفتی اخیر پس از بیتکوین تبدیل شود» نشان می‌دهد که این تکنولوژی به چه صورت اعضای بیت‌کوین تاک را فریب می‌دهد و اعضا را متقاعد می‌کند که نظرات این هوش مصنوعی در واقع نظرات واقعی یک انسان هستند. GPT-3 در چند بخش از این متن به کاربردهای این مدل پیش‌بینی زبان در زمینه اخبار ساختگی، روزنامه نگاری، تبلیغات، سیاست و پروپاگاندا اشاره می‌کند.
متن ارائه شده به جز چند مشکل جزئی همچون جا افتادن چند جدول و اسکرین شات، مسئله دیگری نداشت و درواقع از نوشته یک انسان واقعی قابل تفکیک نبود.
این متن تنها با استفاده از یک عنوان و چند برچسب و متن کوتاه زیر تولید شد:
«من آزمایشات اولیه خود را در اختیار مدل آزمایشی پیش بینی زبان اوپن ای آی قرار می‌دهم. من توضیح خواهم داد که چرا از نظر من پتانسیل GPT-3 را می‌توان با تکنولوژی بلاک‌چین مقایسه کرد.»
این متخصص کامپیوتر آرژانتینی از برنامه GPT-3 برای ساده سازی متن‌های پیچیده، شعر سرایی به سبک بورخس شاعر آرژانتینی و نوشتن آهنگ با ریتم ABC نیز استفاده کرده است.
همچنین درآزمایش شریف شامین بنیان گزار Debuild.co نیز این برنامه تنها با دریافت توصیف ساده‌ای از طرح اولیه یک وبسایت، به زبان JSX کد نویسی می‌کند.
به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی در آخرین نسخه GPT-3 با در اختیار داشتن ۱۷۵ میلیارد پارامتر یادگیری تقریبا در انجام هیچ وظیفه‌ای ناتوان نخواهد بود.
بنابراین با توجه به این آمار، GPT-3 بالاتر از مدل زبانی شرکت مایکروسافت Turning-NLG با ۱۷ میلیارد پارامتر یادگیری، بزرگترین مدل زبانی تا به امروز محسوب می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه