تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۷ خرداد

به گزارش مهر به نقل از نیو اطلس، اگر چه اکسیژن از جمله عناصر موجود در فضای خارج از جو کره زمین است، اما بخش عمده آن به گونه‌ای است که برای تنفس کردن مناسب نیست. حال محققان دانشگاه کل تک از تولید راکتوری خبر داده اند که می‌تواند دی اکسید کربن را به مولکول اکسیژن قابل تنفس برای انسان مبدل کند.
این دستاورد تازه علمی نه تنها تنفس فضانوردان را در سفرهای فضایی آسان می‌کند، بلکه به انسان در نبرد با گرمایش زمین و افزایش دمای آب و هوا کمک می‌کند.
در حال حاضر برای تهیه اکسیژن مورد نیاز برای تنفس انسان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از روش تجزیه آب به گازهای هیدروژن و اکسیژن با استفاده از یک مخزن تحت فشار استفاده می‌شود. این روش وقت گیر و دارای بهره‌وری پایین است و در سفرهای فضایی طولانی مدت مفید و مقرون به صرفه نیست.
در همین رو محققان راکتوری طراحی کرده‌اند که پس از دریافت گاز دی اکسیدکربن قادر به جدا کردن کربن آن و استخراج مولکول اکسیژن است. برای این کار گاز دی اکسیدکربن یونیزه شده، سپس سرعت حرکت آن در یک میدان مغناطیسی افزایش می‌یابد و در نهایت به سمت یک سطح ساکن و فاقد نیروی جنبشی مانند ورقه‌های باریک طلا شلیک می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه