تکنولوژی
سارا محمد علیئی۴:۰ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت

دانشمندان دانشگاه کمبریج کوچکترین موتور بر روی سیاره را ایجاد کرده اند. با توجه به مقاله ای  در مجله آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences)، ساخت این نانودستگاه با منظور ورود به بدن انسان و شناسایی و تشخیص بیماری های داخلی صورت گرفته است.

مورچه

کوچکترین موتور جهان، Ant نام دارد که در زبان فارسی به معنی "مورچه" می باشد. البته این نام مخفف actuating nano-transducer می باشد و می توان گفت این شی، نانو با سنسور هایی محرک، همواره در حال فعالیت است.
این موتور با وزن منحصر به فرد به راحتی می تواند با نیروی محرکش 100 برابر وزن خود را تحمل کند.

حرکت از طریق مواد

پرفسور جرمی بومبرگ، ابداع کننده این دستگاه، اشاره کرد مباحثات در مورد ساخت این نانوربات به سال ها قبل بر می گردد، اما این امرتا زمان حاضر محقق نشده بود و دلیل اصلی این بود که قبلا هیچ روش موثری برای به حرکت درآوردن این ربات در بدن وجود نداشت.
این موتور کوچک نانوروبات قادر به غلبه بر نیروی جاذبه بین مولکولها است. او با حداقل وزن خود، در مقیاس نانو و نیرویی قابل توجه قادر به حرکت در دستگاه های مینیاتوری می باشد.

عملکرد

این موتور شامل نانوذرات طلا، که قطر هر یک از آنها - 0.06 میکرون یعنی (هزار بار کوچکتر از ضخامت یک تار موی انسان)است . ذرات در درون محیطی متشکل از آب وهیدرو پلیمر pNIPAM قرار می گیرند.
زمانی که دمای هوا به 32 درجه می رسد، ذرات طلا به علت افزایش جاذبه بین ملکولی به پلیمرها می چسبد و هنگام افت درجه حرارت پلیمر شروع به جذب آب و بزرگ شدن می کنند در نتیجه ذرات یکدیگر را دفع می کنند.
برای کنترل درجه حرارت دستگاه نمونه کار، از لیزر استفاده می شود، البته می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد تا درجه حرارت انتقال افزایش یابد – به عنوان مثال دمای بدن انسان می تواند بصورت طبیعی محرک این دستگاه باشد.
دانشمندان در آینده، نیاز به درک چگونگی کنترل قدرت موتور ومشخص کردن مسیر درست حرکت نانوروبات ها خواهند داشت.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

توری های نانووایر(سیم های نانو) ی بسط یافتنی ماهیچه های دردناک شما را گرم میکند