تکنولوژی
الناز فرجی۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۳ آذر

محققان موسسه ی فناوری کارلسروهه (KIT) در تلاشی برای یافتن طبیعت کم بودن بازتاب نور توسط بال های پروانه های Glasswing (بال شیشه ای) ، آن ها را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیقات ممکن است منجر به ساخت صفحهات نمایشی با بازتاب نور کمتر برای تلفن های همراه ، تبلت ها و دیگر وسایل الکترونیکی شود.
8 تا 100 درصد نور تابیده شده به یک صفحه ی مسطح شیشه ای از آن منعکس می شود. از آنجا که تلفن های همراه و تبلت ها از صفحه ای شیشه ای در جلوی خود استفاده می کنند ،  بازتاب نور خواندن محتوای آنها را اغلب به کاری دشوار تبدیل می کند. تقریبا تمام کسانی که از دستگاه هایی با صفحه نمایش براق زیر نور خورشید استفاده می کنند ، نیاز به صفحاتی با بازتاب نور کمتر را احساس کرده اند.
دانشمندان برای یافتن راه حل این مشکل ، به طبیعت روی آورده اند. تحقیقات نشان دهنده ی این حقیقت است که سطوح شفاف موجود در برخی حیوانات ، مثل چشم بید ، بازتاب نور بسیار کمتری نسبت به صفحات شفاف ساخت دست بشر دارند اما مشکل اینجاست که برای استفاده از این سطوح باید به زاویه ی دید بیننده کاملا عمودی باشد.
در مقابل ، بال های پروانه ی بال شیشه ای تنها 2 تا 5 درصد نور ورودی را بدون توجه به زاویه ی دید، بازتاب می دهند. بال این پروانه ، مقدار کمی نور مرئی به همراه طیف های فروسرخ و فرابنفش را از خود منعکس می کند که تنها برای بعضی حیوانات قابل مشاهده هستند. در نتیجه دنبال کردن این پروانه در حال پرواز سخت تر می شود و شانس زنده ماندن این گونه در برابر شکارچیان افزایش می یابد.
محققان موسسه ی کارلسروهه برای پرده برداشتن از این پدیده ی طبیعی ، بال پروانه ی بال شیشه ای را با یک میکروسکوپ الکترونی اسکن کردند.


مطالعات پیشین وجود نانوساختار هایی منظمی ستون مانند در سطوح کم بازتاب حیوانات را مسئول این امر می دانست. تحقیقات موسسه ی KITنیز وجود این نانوساختار ها را تایید می کند. تنها تفاوت موجود این است که برخلاف ستون های یکسان و منظمی که پیشتر مشاهده شده بود ، ستون های موجود در ساختار بال های پروانه ی بال شیشه ای به صورت نامنظم (بعضا با فاصله ی 100 تا 140 نانومتری)  و با طول هایی متفاوت(بین 400 تا 600 نانومتر) در کنار هم قرار گرفته اند.
پس از مشاهده ی این نتایج ، محققان مدلی ریاضی از قرارگیری نامنظم نانوستون ها طراحی کردند و نتایجی کاملا مشابه با تحقیقات پیشین خود دریافت کردند. Radwanul Hasan Siddique ، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی و دانشجوی دکترا ، در این باره می گوید: "برخلاف پدیده های طبیعی دیگر که در آن ها نظم اولویت اصلی است ، در پروانه ی بال شیشه ای برای رسیدن به مقصود خود     -که برای ما نیز همچنان شگفت انگیز است- از نوعی بی نظمی استفاده می کند."
پس از حل کردن این معما ،این تیم از محققان امیدوار است معتقد است  که نتایج این تحقیقات می تواند منجر به ساخت سطوحی شفاف با بازتاب نور کم برای صفحه ی نمایش تفلن های هوشمند ، لنز های شیشه ای و... باشد.

برچسب هاTransparentDisplay
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

این نمایشگر را می توانید با قیچی برش دهید