ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

یکی از دلایلی که موجب شد مردم حتی هنگام مسدود شدن تلگرام به پیام‌رسان‌های بومی روی خوش نشان ندهند، ضعف این ابزارهای بومی هنگام هجوم کاربران بود. چاره‌ی این موضوع هم برخورداری پیام‌رسان از قابلیت مقیاس‌پذیری است؛ یعنی توانایی ارائه‌ی خدمات به کاربران حتی هنگام افزایش حجم مخاطب.
به گزارش ایسنا، یکی از انتقاداتی که همواره به پیام‌رسان‌های داخلی وارد می‌شود، این است که با مراجعه‌ی تعداد زیاد کاربران نمی‌توانند از عهده‌ی پاسخگویی به نیاز آن‌ها برآیند و غالباً سرویسشان دچار افت می‌شود و در شرایطی که اکنون نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در ایران از تلگرام استفاده می‌کنند، هیچ‌یک از پیام‌رسان‌های بومی ظرفیت این حجم را ندارد. با وجود این، یکی از ویژگی‌های سرویس‌های موفق، قابلیت مقیاس‌پذیری است که به معنای توانایی برای پاسخگویی به افزایش میزان بار کاری است که برخی از پیام‌رسان‌های ما نیز از آن برخور دارند.
در روزهایی از سال گذشته که شاهد فیلتر تلگرام بودیم، این حقیقت آشکار شد که فعلاً جایگزینی برای تلگرام وجود ندارد؛ زیرا صرف‌ نظر از استقبال یا عدم استقبال مردم، در حال حاضر هنوز هیچ‌ یک از پیام‌رسان‌های داخلی این ظرفیت را ندارند که بتوانند از ۴۰ میلیون کاربر پشتیبانی کنند؛ این پیام‌رسان‌ها باگ دارند، ممکن است روی اندروید یا iOS کار نکنند، نسخه‌ی دسکتاپ و کانال نداشته باشند و یا موارد دیگری که اگر کاربر تجربه‌ی استفاده از پیام‌رسانی مانند تلگرام را داشته باشد، نمی‌تواند همین حس مشترک را در پیام‌رسان داخلی تجربه کند و همین موضوع سبب می‌شود به‌ جای مراجعه به پیام‌رسان بومی، از فیلترشکن استفاده کرده و باز هم سراغ ابزار خارجی فیلتر شده برود.
با وجود این، برخی از پیام‌رسان‌های بومی معتقدند اگر فرصتی که به پیام‌رسان‌های خارجی داده‌ شده به ابزارهای بومی هم داده شود، می‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند، زیرا این پیام‌رسان‌های بومی از بعد فنی در زیرساخت و معماری، قابلیت مقیاس‌پذیری را به سیستم اضافه کرده‌اند. به این معنا که اگر بتوانند جواب دو میلیون کاربر را بدهند، با تغییراتی در زیر ساخت می‌توانند به‌ راحتی این عدد را به عددهای بالاتر و حتی تا چند ده میلیون هم برسانند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه