ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ فروردين

به گزارش مهر به نقل از وزارت ارتباطات، مهرداد ترابیان گفت: برای توسعه‌ی روستایی ۲ برنامه در قانون برنامه ششم توسعه درج شده که نخست ۹۰ درصد روستاهای کشور تحت پوشش شبکه پهن باند قرار گیرند و به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کنند. دوم اینکه در ۸۰ درصد روستاها، زیرساخت ارائه ۴ خدمت مبتنی بر پهن باند شامل آموزش از راه دور، بانکداری الکترونیک، بهداشت الکترونیک و کشاورزی الکترونیک آماده شود.
مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین اقدام دولت دوازدهم در این حوزه را پایش وضعیت ارتباطات کل کشور دانست و گفت: با توجه به پایش انجام شده امروز می‌توانیم بدانیم که در بخش ارتباطات کدام استان توسعه یافته‌تر و کدام استان عقب افتادگی دارد. یعنی با رجوع به سامانه‌ای که بدین منظور ایجاد شده، می‌توانیم آخرین وضعیت ارتباطات روستاها را در کل کشور ببینیم. دسترسی به این سامانه برای استانداران، نمایندگان، مقامات و مسئولان استان‌ها فراهم شده و آن‌ها می‌توانند وضعیت ارتباطات در روستاهای تحت حوزه مأموریتی خود را ببینند.
وی گفت: بر این اساس مشخص شد که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، هرمزگان، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد وضعیت ارتباطی مساعدی نداشته است. بنابراین به عنوان مقدمه در دهه فجر سال ۹۶، شبکه رومینگ را برای همه اپراتورهای تلفن همراه فعال کردیم تا مشترکان در بیش از ۲۰ هزار روستا بتوانند از سیم‌کارت برای دسترسی به این شبکه پهن باند استفاده کنند.
ترابیان با اشاره به توافق صورت گرفته با شرکت مخابرات برای انتقال شبکه ارتباطات WLL افزود: تا شهریور سال ۹۸ تمام ۲۲ هزار روستاهایی که از شبکه تلفن WLL استفاده می‌کردند، حداقل به نسل دوم مجهز می‌شوند. البته تعدادی از این روستاها که جمعیت بیشتری دارند، مجهز به شبکه نسل سوم و چهارم همراه خواهند شد و امکان استفاده از اینترنت همراه نیز برای آن‌ها فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۱.۵ میلیون نفر تحت پوشش شبکه WLL هستند، افزود: به‌روزرسانی ارتباطات روستایی در ۱۰ استان به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم که تا شهریور امسال به‌روزرسانی در استان‌های گیلان، سیستان، بوشهر، یزد، مازندران، کرمانشاه، نیز به پایان رسیده و به شبکه اپراتورهای موبایل متصل شوند. ضمن اینکه در جاهایی که امکان استفاده از رومینگ یک اپراتور وجود نداشته باشد با به‌روزرسانی شبکه هر استان، دسترسی برقرار می‌شود تا مردم محدود به سیم‌کارت خاصی نشوند.
ترابیان به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها باعث شده هزینه‌های توسعه ارتباطات با افزایش نرخ ارز دو تا سه برابر بالاتر رود، ضمن اینکه خرید تجهیزات از شرکت‌های سازنده پیچیدگی‌های زیادی پیدا کرده است که با وجود همه این موانع، توسعه ارتباطات روستایی بیش از ۱۰ درصد از برنامه ششم توسعه جلوتر است.
به گفته‌ی وی در ابتدای دولت دوازدهم، ۳۲ درصد از روستاهای کشور دارای سرویس کامل یعنی تلفن ثابت، تلفن همراه و پهن باند بودند که با اجرای پروژه‌هایی در یک سال و نیم گذشته، در حال حاضر ۶۵ درصد از روستاها دارای ارتباطات کامل هستند که یعنی روستاهای دارای سرویس کامل نزدیک به ۲ برابر شده‌اند. همچنین در ابتدای دولت دوازدهم ۹ درصد روستاها هیچ نوع سرویس نداشتند و از نعمت ارتباطات برخوردار نبودند که در حال حاضر این عدد به حدود ۲ درصد رسیده که یعنی به شدت آمار تعداد روستاهای بدون ارتباط کاهش پیدا کرده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه