تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

پروفسور جان چوآنگ، مدیر لابراتوار BioSENSE دانشگاه برکلی کالیفرنیا، و تعدادی از دانشجویان دانشکده اطلاعات به مدت 3 سال است که بر روی پژوهشی در مورد شناسایی افکار افراد با استفاده از امواج مغزی کار می کنند. نتیجه این پژوهش Passthought خوانده می شود و هدف آن بالا بردن سطح امنیت اطلاعات شخصی با استفاده از شناسه های منحصربفرد بیولوژیکی است.
اگرچه ممکن است زمان طولانی طی شود تا Passthought بتواند بیرون از لابراتوار و در دنیای واقعی کاربرد پیدا کند اما خیلی دور از ذهن نیست و زمانی خواهد رسید که Passthought تنها روش احراز هویت شما توسط تبلت، موبایل و یا کامپیوترتان خواهد شد. این روش شناسایی، از شخصی ترین مشخصه های فردی همچون منافذ پوست، امواج صدا، منحنی های داخلی گوش، خطوط چهره و... استفاده خواهد کرد.
ایده استفاده از بیومتریک در تکنولوژی امنیت اطلاعات زمانی به ذهن رسید که هکرها کلمه های عبور حساب های شخصی افراد سرشناس در گوگل و اپل iCloud را سرقت کردند و بسیاری از اطلاعات شخصی این افراد را در شبکه های اجتماعی انتشار دادند. استفاده از کلمه های عبور آسان بسیار رایج است، طی بررسی که توسط لابراتوار Kaspersky انجام شده است، یک چهارم کاربران این کمپانی تنها از پنج کلمه عبور برای بیش از بیست حساب کاربری خود استفاده می کنند. این فاجعه حکم یک هدیه ی بزرگ را برای هکرهایی دارد که به راحتی می توانند به یک کلمه عبور ساده دسترسی پیدا کنند و از آن برای بازگشایی چندین حساب دیگر استفاده نمایند.
امروزه از شناسه های منحصربفرد بیومتریک همانند صدا، چشم ها و انگشتان برای احراز هویت افراد استفاده می شود. قابلیت قفل اثر انگشت که در بسیاری از تبلت ها و موبایل ها موجود است بنظر استاندارد و ایمن می رسد اما عاری از خطا نیست و مواردی وجود داشته است که هکرهای ماهر با استفاده از عکس های کیفیت بالا، اثر انگشت ها را بازیابی نموده اند.
از طرفی دیگر اسکنرهای چشمی که از دوربین دستگاهها، رگ های خونی موجود در سفیدی چشم افراد را شناسایی می کنند، در اپلیکیشن های مرتبط با تراکنش های مالی، برای احراز هویت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر بانک های ایالت متحده امریکا از این اسکنرها بر روی اپلیکیشن های موبایل بانک خود استفاده می کنند. اوایل امسال نیز مسترکارت یک اپلیکیشن جدید را معرفی کرد که توسط آن هویت کاربران هنگام هر خرید آنلاین توسط یک سلفی شناسایی می شود.
در حال حاضر هیچ تکنولوژی بیومتریکی 100 درصد بدون خطا نیست و اسکنرهای چشمی و بازخواننده های اثر انگشت هک شده اند، بزرگترین چالش همه ی  این روشها، تفاوت قائل شدن بین واقعیت و تقلب است. حتی Passthought نیز می تواند باز تولید شود اگر فرمول ریاضی که ذهن شما را خوانده است دزدیده شود.
با این حال تیم پژوهشی چوآنگ بر این باورند که افکار انسان ها کاملا منحصر بفرد است و امکان هک کردن آن وجود ندارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه