گوناگون
سارا محمد علیئی۷:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

همه‌ی ما ایده های مختلفی را در ذهن می پرورانیم، برخی برای تحقق رویای کودکی خود، برخی برای شروع یک کسب و کار جدید، اما قبل از همه‌ی این ها، باید ایده‌ی خود را از چند جهت بررسی کنید تا به پختگی مطلوب برسد. برای مثال یکی از مهم ترین مباحث، بررسی جنبه های مالی آن است. از خود بپرسید آیا ایده‌ی من می تواند بازار هدف داشته باشد؟ آیا می تواند به سوددهی مطلوب دست یابد؟ یا اینکه در دنیای امروز ایده‌‍‌ی شما کارآمد خواهد بود یا خیر؟ اما آنچه که در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد، سه مولفه‌ ی " نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی" است.
ایده های شما می تواند ساده و یا پیچیده باشد اما تمام مبنای یک استارتاپ از همین ایده شکل می گیرد. البته خلاقیت برای پرورش و رشد ایده نقش اساسی خواهد داشت. حال اگر شما ایده ی خود را با خلاقیت همراه نمایید نتیجه ی آن تولید یک محصول است، اما نه یک اختراع بلکه چیزی فراتر از آن، زیرا شما یک محصول جدید را معرفی خواهید کرد که آن را نوآوری می گویند.
در اینجا لازم است به شما بگوییم اصلا نگران نباشید و از حجم سازوکار پیش روی خود وحشت نکنید، زیرا امروزه حتما نباید تمام این گزینه ها از طریق فرد شما انجام شود. شما می توانید از افراد موفق در زمینه‌ی استارتاپ و کسب و کارهای جدید کمک بگیرید. مشاورهای موفقی در این زمینه به شما کمک خواهند کرد و حتی ساده تر از آن، شما می توانید گروه استارتاپی خود را تشکیل دهید و به قول معروف به جای یک فکر از چند فکر استفاده کنید. علاوه بر این در سراسر جهان کنفرانس هایی با عنوان استارتاپ ویکند برگزار می شود. در این مراسم شما می‌توانید ایده های خود را به نمایش بگذارید و در مورد آن ها با متخصصین این زمینه مشورت کنید. این برنامه ها به شما می‌آموزند که چگونه به سمت هدفتان حرکت کنید. از طرف دیگر با افراد و اسپانسرهای جدید ملاقات خواهید کرد که می پذیرند تا در پیشبرد ایده‌ی شما سرمایه گذاری کنند.
شما باید دقت داشته باشید که اساس راه اندازی استارتاپ ها، آسان تر شدن زندگی جامعه و در مقابل آن افزایش سود در کسب و کارتان است بدون اینکه هزینه های خود را دو یا چند برابر کنید و دریک کلام کسب و کار باید مقیاس پذیر و پایدار باشد. یعنی استارتاپی موفق خواهد بود که برای دو برابر کردن سود دریافتی خود، هزینه های خود را دو برابر نکند. برای مثال شما یک ارائه دهنده‌ی اینترنت هستید و در روز مراجعه کنندگان بسیاری با تعداد معینی برای مثال 3 کارمند خواهید داشت. حال اگر بخواهید فروش خود را افزایش دهید دو راه دارید یا اینکه نیروی خود را دو برابر کنید که این یعنی کلا معادله را در دو ضرب کرده اید و نتیجه ی آن یعنی تنها تغییر عدد بر روی کاغذ و نمودار، راه دوم این است که با همان 3 کارمند راه های دیگری را برای کمتر شدن فشار کاری و فروش بیشتر در پیش بگیرید. برای مثال اپلیکیشنی را برای فروش خود طراحی کنید و یا سایتی جامع را طراحی کنید که علاوه بر جذب مشتری برای رفع برخی از نیازهایش در سایت، فروش بسته های شما را افزایش دهد. هم اکنون در سراسر جهان و حتی در ایران سایت هایی وجود دارد که توسط ارائه دهندگان اینترنت طراحی شده است و مشتریان از خدماتی نظیر فیلم ها، بازی و آموزش های متنوعی که قرار است از آن دانلود کنند خرسندند، با رضایت تمام ترافیک یا همان حجم مصرفی مورد نیاز را از همان سایت خریداری می کنند و این یعنی سوددهی برای شرکت.
در حال حاضر کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و جمعیت بالایی از جوانان تحصیلکرده با ایده هایی ناب را در خود دارد. جوان هایی که در برخی از استارتاپ های پرآوازه‌ی جهان شرکت دارند و در رابطه با یکی از موفقیت های اخیر می توان به شرکت اوبر و مدیر ایرانی‌ اش اشاره کرد.
البته نام بردن از استارتاپ های موفق ایرانی هم خالی از لطف نیست. این استارتاپ ها توانسته اند با در نظر گرفتن مشغله‌ی جامعه‌ی امروزی و نیاز آن ها، خدمات مورد نیاز را بدون صرف وقت زیادی از جانب مشتری، به آنها ارائه دهند. برخی از این استارت های موفق را نام می بریم:
1- Digikala.com (بزرگ ترین استارتاپ جهانی ایران)
2- Takhfifan.com/Netbarg.com (تخفیف های شگفت انگیز)
3- Aparat.com (یوتیوب ایرانی)
4- Caffebazar.com (زنبیل خرید اپلیکیشن)
5- Divar.ir (تبلیغ آگهی)
6- Sheypoor.com (حراجی)
7- جیرینگ ( کیف پول مجازی)
8- اسنپ ( تاکسی ارزان)
مارک زاکربرگ، ایده پرداز و مدیر یکی از موفق ترین استارتاپ های جهان، فیس بوک، می‌گوید: «اگر فقط بر روی یک چیز کار کنید که دوست دارید و برای انجام دادن آن اشتیاق زیادی دارید، دیگر به یک برنامه ی جامع بلند مدت نیاز نخواهید داشت، همه چیز کم کم درست خواهند شد.»
حال بیایید با هم تمرین کنیم که چگونه  استارتاپ خود را شروع کنیم. ابتدا یک کاغذ بردارید و در طی چند روز تمام ایده هایی که به ذهنتان می‌آید و کمبود آن ها را در زندگی خود احساس می کنید روی کاغذ بیاورید. سعی کنید تمام فیلتر هایی که ذهن شما را برای ایده پردازی مسدود می‌کند، کنار بگذارید. از خود بپرسید:
چه چیزی می خواهید بسازید؟
چه افرادی به آن نیازمندند؟
آیا این جامعه بزرگ هستند یا کوچک؟
آیا نمونه‌ی دیگری از آن در بازار وجود دارد؟
در صورت فقدان آن، افراد از چه جایگزینی استفاده می کنند؟
رقبای شما چه کسانی هستند در مورد آنها در اینترنت تحقیق کنید؟
از چه افرادی می توانید کمک بگیرید؟
اینها بخشی از سوالاتی است که می توانید از ایده‌ی خود بپرسید. ایده های خود را با چند نفر درمیان بگذارید و در صورت استقبال آنها را ثبت دفتری کنید. حال می توانید در رویدادهای مرتبط با حوزه ی کارآفرینی شرکت کنید و به دنبال جذب سرمایه گذار برای پیشرفت کارتان باشید.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه