گوناگون
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۱۳ بهمن

یک متخصص سرطان خون و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: علت بروز 10 درصد سرطان‌ها در دنیا نقص ارثی سلول‌هاست. به گزارش ایسنا، دکتر عباسی امروز در همایش پیشگیری از سرطان در همدان، تصریح کرد: اغلب سرطان‌هایی که در سنین پایین‌تر از مطالعات آماری رخ می‌دهند سرطان‌هایی با علل ارثی هستند.
وی به علل شیوع سرطان در کشور اشاره کرد و افزود: افزایش جمعیت یکی از علل جهانی به‌ منظور افزایش سرطان است که در کشور ما نیز صدق می‌کند، هم‌چنین استعمال دخانیات و عادت غذایی غلط از عوامل دیگر شیوع سرطان هستند.
وی با بیان این‌که روزانه 1500 نفر در دنیا به علت سرطان جان خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: تخمین زده می‌شود که شانس بروز موارد جدید سرطان طی دو دهه‌ی آینده دو برابر شود. وی با تأکید بر این‌ که بیش از یک‌سوم سرطان‌ها قابل‌ پیشگیری هستند، افزود: اگر زودتر بتوانیم سرطان‌ها را تشخیص دهیم خطر مرگ‌ومیر کمتر خواهد بود.
عباسی با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در بروز سرطان‌ها مؤثر هستند، خاطر نشان کرد: عوامل ارثی و عوامل اکتسابی همچون سیگار، نور خورشید، سن، الکل، عوامل عفونی، عفونت‌های مزمن و التهابات، داروها، عوامل شیمیایی و عوامل غذایی در بروز سرطان مؤثر هستند.
وی بیان اینکه سرطان‌ها در محل‌های پروستات و پستان شایع‌تر هستند، تأکید کرد: متأسفانه سرطان معده در ایران به‌ شدت در حال افزایش است و علت آن نیز مشخص نیست. وی خاطر نشان کرد: مصرف استامینوفن شایع‌ترین علت سرطان لگنچه در حوزه‌ی اسکاندیناوی شناخته‌ شده چراکه به علت افسردگی جامعه‌ی این حوزه، مردم سردردهای مزمنی می‌گرفتند و در پس آن قرص استامینوفن مصرف می‌کردند که موجب بروز سرطان لگنچه شده بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خیارشور دستی و ترشیجات به علت وجود سموم قارچی سرطان‌زا هستند، افزود: غذاهای مانده شانس بروز سرطان معده را افزایش می‌دهد.
عباسی با اشاره به تأثیر ورزش در جلوگیری از بروز سرطان گفت: ورزش شانس بروز سرطان روده، پستان و رحم را کاهش می‌دهد؛ آلودگی هوا نیز عاملی بر بروز سرطان ریه و مجاری تنفسی است. وی درباره‌ی مصرف میوه و سبزی‌ها نیز گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها هرچقدر که رنگی‌تر باشند تأثیر بهتری بر کاهش بروز سرطان دارند، هم‌چنین سبزی‌ها پهن‌برگ شانس بروز سرطان را کاهش می‌دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: افرادی که از روغن حیوانی استفاده می‌کنند 25 درصد کمتر از سایر افراد شانس بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را دارند.
وی با بیان اینکه روغن آفتابگردان و شکر نیز از موادی هستند که شانس بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند، یادآور شد: در مبارزه با سرطان به هر میزانی که آگاهی زیاد باشد موفق‌تر خواهیم بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه