گوناگون
مصطفی طبری۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ شهريور

اگر یک جراح قلب قبل از عمل جراحی بتواند ساختار قلب بیمار را از نزدیک بررسی کند احتمالاً شانس موفقیت در عمل واقعی تا حد زیادی افزایش می یابد. در سیستمی جدید که توسط محققان دانشگاه MIT و بیمارستان Boston Children طراحی شده، این موضوع تا حدودی تحقق پیدا کرده است. با استفاده از اسکن های MRI یک نقشه تولید(بلوپرینت) ایجاد می شود و به پزشکان اجازه می دهد تا قلب بیمار را بصورت سه بعدی و در مدت زمان تنها 3 ساعت تولید کنند. در اسکن MRI دستگاه از ارگان های بدن شما صدها تصویر(بصورت مقطعی) ثبت می کند. برای اینکه یک مدل سه بعدی دقیق تولید شود، مرزهای بین هر بخش از یک ارگان باید تخمین زده شود. باید تمام قسمت ها متمایز باشند خصوصاً اگر بیمار به علت آناتومی غیرمعمول یا ناهنجاری خاصی نیاز به عمل داشته باشد.
اگر یک انسان بخواهد این مرزها را در هر قسمت از قلب در یک اسکن 200 پالسی طراحی کند، این کار 10 ساعت زمان خواهد برد. به همین دلیل یکی از محققین الگوریتمی را توسعه داده تا این فرآیند را سرعت ببخشد. فرد طراح فقط کافیست هشت مقطع مختلف را بر روی ارگان مورد نظر مشخص کند تا الگوریتم کارهای لازم را در 1 ساعت به انجام برساند. فرآیند چاپ نیز چند ساعت به طول می انجامد.
توجه داشته باشید که این تکنولوژی در آغاز راه بوده و چندین متخصص و جراح قلب بیمارستان Boston Children باید در پاییز امسال مدل های سه بعدی چاپ شده را مورد بررسی قرار دهند. اما اخیراً در بررسی های صورت گرفته توسط چند جراح قلب، این موضوع عنوان شده که با استفاده از این مدل های سه بعدی، زمان جراحی قلب تا حد قابل توجه ای کاهش می یابد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تماشا کنید: باتری جاذبه ای که با نیروی باد شارژ می شود