ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۱۲ بهمن

به گزارش فارس، بررسی وضعیت سطح آب دریاچه ارومیه، دریاچه‌های طشت و بختگان و سطح آب هامون‌های سیستان از سال ۱۳۵۵ تاکنون تنها برخی از کاربردهای فناوری فضایی در حوزه مدیریت منابع است.
۲۲ مارس برابر با ۲ فروردین، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده است. در کنفرانسی که با حضور متخصصین در سال ۱۹۹۲ در ریو برزیل برگزار شد، از تمامی کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامی‌داشت آن بکوشند. به اعتقاد اعضای حاضر در این کنفرانس، روز جهانی آب "روز توجه عموم مردم به مسائل حیاتی آب " است.
تغییر و تحولاتی که در شیوه زندگی بشر از انقلاب صنعتی به بعد رخ داد، سبب شد که در طول زمان دست‌اندازی بشر به منابع طبیعی دچار تغییر شود. به دنبال آن ساکنان کره زمین علاوه بر نابودی منابع طبیعی همچون منابع آب، با مخاطرات گوناکونی روبرو شدند. رشد فزاینده جمعیت و بالطبع رشد شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش مصرف بی‌رویه آب، آلودگی منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، تغییر در الگوی کشت و شیوه‌های نامناسب و غیراصولی کشاورزی، تخریب منابع طبیعی همچون چرای بی‌رویه مراتع، قطع درختان و بهره برداری بی رویه و نامتناسب از محیط‌های جنگلی و ... همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است که نوعی تهدید جدی برای جامعه بشری محسوب می‌شوند.
منابع و ذخایر آب زمین از دیرباز یک منبع زیستی قابل احیاء محسوب می‌شود، اما واقعیت آن است که این ذخایر، در سطح جهانی مورد تهدید جدی قرار دارند. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، این کشور سرزمینی نسبتا خشک بوده که میانگین بارش آن حدود ۲۴۰ میلی‌متر، یعنی کمتر از یک سوم میانگین بارندگی جهان است. به همین دلیل قسمت اعظم ایران در قلمرو آب وهوای خشک جهان قرار دارد.
علاوه بر میزان متوسط بارش سالیانه بسیار کم در ایران، توزیع جغرافیایی و پراکندگی میزان بارش نیز در ایران دارای وضعیت و الگوی مناسبی نیست. هر چه از طرف شمال به جنوب و از غرب به شرق حرکت کنیم از میزان بارندگی آن کاسته می‌شود.
امروزه مسئله آب بر شکل گیری مسائل سیاسی، مرزی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه بسیار موثر بوده است. منطقه غرب آسیا و به طور کلی خاورمیانه جزو یکی از خشک ترین اقلیم‌های است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه