تکنولوژی
سید سجاد احمدی۱۲:۰ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۱ خرداد

مسابقه درون ها یکی از هیجان انگیزترین سرگرمی هایی هست که در این سال ها روزبه روز بر محبوبیت آن افزوده شده است.
شاید هنوز مسابقات آن در معرض عموم برگزار نشده باشد اما قطعاً کلیپ ها و ویدئوهایی در رابطه با این سرگرمی هیجان انگیز دیده اید.
در سال های اخیر البته بیشتر بین افراد فنی و حرفه ای شکل گرفت از آنجا که آن ها خودشان کوادکوپتر خود را می سازند اما امروزه با بیشتر و بیشتر شدنِ این درون ها به صورت بسته بندی و آماده استفاده خیلی هایی که نمی خواهند خود را درگیر ساخت این دیوایس ها بکنند می توانند پرواز با آن ها را تجربه کنند.
Walkera F210 3D یک محصول آماده است، کاملاً سرهم بندی شده، بسیار سریع، سرعت پاسخ گوییِ باور نکردنی، بسیار لذت بخش و ساده می توان آن را به پرواز در آورد. این محصول بسیار مقاوم و محکم ساخته شده است و می تواند انواع ضربات حاصل از برخورد را توان آورد، البته اگر شما خلبان خوبی باشید نیازی نیست این امتیاز را امتحان کنید اما اگر مبتدی هستید می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.
مسابقه درون ها این روزها جزء جدیدترین ورزش ها به حساب می آید و حتی تماشا کردن این مسابقات هم بسیار هیجان انگیز است، البته همانطور که گفتیم اغلب افرادی که در این زمینه وارد شده اند آدم های حرفه ای بودند که خودشان دستگاه خود را ساخته اند، می توان گفت زمانی که صرف ساخت دیوایس خود می کنند بسیار بیشتر از زمانی است که خرج آن پرواز لذت بخش می کنند؛ گرچه اگر به اینجور کارها علاقه مند باشید مراحل ساخت هم برای شما سرگرم کننده خواهد بود اما همه وقت، توانایی و حوصله این کار را ندارند، در واقع بعضی از ما و شاید بتوان گفت اکثرمان دوست داریم فقط پرواز با آن ها را تجربه کنیم و حاضریم پول اضافه ای هم بابت آن پرداخت کنیم. شرکت Walkera در ساخت محصولاتش این افراد را نشانه گرفته است.

تاریخچه ای از تجربیات شخصی

من در گذشته تجربه پرواز با یکی از محصولات Walkera را داشته ام، تجربه ای ناموفق البته. سال گذشته که گزارشی از یکی از مسابقات جهانی این سرگرمی تهیه می کردیم به نظرم بسیار هیجان انگیز آمد و من را ترغیب به تجربه کردن کرد. در آن زمان یک Walkera Runner 250R و یک هندست دوربین نقش اول-دوربینی که به چشم می گذاریم و با استفاده از آن منظره را از دیدِ کوادکوپتر می بینیم- و یک کنترلر جمعاً برای من حدود 1000 دلار هزینه برداشت، با همه این ها تجربه ای که داشتم زیاد موفقیت آمیز نبود و من را کلاً ناامید کرد.
Runner ای که تجربه پرواز با آن را داشتم بسیار سخت کنترل می شد؛ بسیار سریعتر از هرچیزی که در گذشته امتحان کرده بودم اما از تعادل خوبی بهره مند نبود و کنترلر آن نیز زمان پاسخگویی خوبی نداشت. احساس کردم در این زمینه من اصلاً استعداد ندارم. اگر باطری به کمتر از 6 درصد می رسید درون هرجا که بود خاموش می شد و می افتاد، که زیاد جالب نبود(!)، کاری که می شد در این باره انجام داد این بود که وقتی به نزدیک 6 درصد می رسید آن رو فرود آورد که آن هم به خوبی صورت نمی گرفت و دستگاه در هوا به این طرف و آن طرف منحرف می شد.


وقتی که تصادف اتفاق می افتاد مشخص می شد که چه قدر مواد و آلیاژی که در ساخت استفاده شده بود ضعیف و آسیب پذیر بودند. پایه های پلاستیکی که برای فرود استفاده می شد کج شده یا می شکستند و بورد الکترونیکی را در معرض آسیب دیدگی قرار می دادند. بدنه ضخیم کربنی ترک بر میداشت. آنتن گیرنده هم از آنجا که طراحی شده بود که در یک جهت تکان بخورد به سادگی آسیب می دید، سنسور GPS می شکست و کوچکترین ضربه ای باطری را از جایش بیرون می انداخت یا اینکه محفظه نگه داری اش را می شکست و ممکن بود به دوربین آسیب وارد کند.


Runner نه پروازش به خوبی صورت می گرفت نه فرود موفقیت آمیزی داشت و تصادف هم که جزء اجتناب ناپذیر استفاده از این درون هاست آن را از هم می پاشاند.
بعد از چند ساعت استفاده فهمیدم که اصلاً این تجربه به درد من نمی خورد, این مدل باعث شد مطمئن شوم در این زمینه هیچ استعدادی ندارم.

و اما در مورد F210 3D

زمانی که شرکت Wlkera یکی از جدیدترین محصولاتش را برای ما فرستاد تا در مورد آن گزارشی تهیه کنیم من به شدت دلسرد بودم و شاید به همین دلیل هم بود که مدت ها آن را آکبند و دست نخورده گذاشتم اما بلاخره آن را از پکیج خارج کرده و آن را امتحان کردم، خوشحالم که این کار را کردم و این تجربه را از دست ندادم.


تفاوت ها با نسخه Runner که در گذشته دیده بودم حتی از ظاهر F210 3D مشهود بود؛ کوچکتر طراحی شده بود و البته سبک تر هم بود. فاصله بین موتورها هم از نسخه قبلی کمتر بود.
بدنه کربنی ضخیم تر و محکم تر به نظر می رسید و جاهایی که با آسیب دیدن به بدنه ممکن بود به برد دستگاه آسیب برسد محافظت شده بود، مشکلی که در دیوایس قبلی وجود داشت به کلی رفع شده بود.
آنتن به جهات مختلف انعطاف پذیر بود و به جای اینکه در برخوردها بشکند خم می شد. باطری به خوبی مهروموم شده بود و امکان نداشت به دوربین آسیبی برساند، موتورها نیز به خوبی با محافظ های پلاستیکی حفاظت می شدند.
با یک نگاه ساده مشخص می شد که کوادکوپتر بسیار خوب طراحی شده و در برخورد با یک درخت، دیوار یا هر مانعی دیگر آسیب نخواهد دید، هرچقدر هم که راننده ماهری باشید تصادف رخ خواهد داد، نمی توانید منکر آن شوید.
به جای یک باطری 3s از یک 4s استفاده شده بود، البته برای همان موتورهای قبلی، که مشخصاً سرعت این دیوایس را بیشتر می کرد. Walkera در طراحی جدیدش بسیار به فکر استفاده کنندگان غیر حرفه ای بوده از آنجا که جایگزین کردن قطعات، پایه ها و موتور بسیار ساده انجام می شد و نیاز به مهارت خاصی نداشت، به زبان ساده تر در صورت آسیب دیدن و تعمیر دستگاه به کلی از لحیم کاری خبری نیست.


F210 را به راحتی می توانستیم همان موقع که از جعبه در آوردیم بدون هیچ زحمتی به سرعت به پرواز در آوریم. از آنجا که در جعبه به خوبی از لوازم ضربه گیر و محافظ استفاده می شد به نظر می رسید که برای جابه جایی هم بتوان به خوبی از آن استفاده کرد. گرچه زمانی که می خواستیم کنترلر را با دستگاه هماهنگ کنیم مقدار زیادی به زحمت افتادیم، راهنمایی هم که توسط شرکت قرار داده شده بود به دردمان نخورد و بعد از کلی جست و جو در گوگل بالاخره موفق شدیم. کنترلری که به همراه درون به دست ما رسیده بود تولید خود شرکت بود Walkera Devolution Devo-7 کنترلر های دیگر هم در هماهنگ سازی با F210 سختی هایی با خود به همراه دارند.

تجربه های استفاده اولیه

پرواز با F210 زمین تا آسمان با Runner250 تفاوت داشت، لذت بخش تر و ساده تر بود. بدنه قدرتمند آن با باد منحرف نمی شد و تعادل دستگاه هم زمانی که پرواز آرام را تجربه می کنید بی نقص بود.
Runner اعتماد به نفس من را در استفاده اولیه به سرعت از بین برده بود اما F210 داشت آن را به من برمی گرداند. کنترل F210 با کنترلری که خود شرکت طراحی کرده بود به شدت راحت و سریع بود.
با همه این ها تجربه استفاده با هندستِ اول شخص زیاد چنگی به دل نمی زد. رزولوشن پایین بود و دوربین هم دوربین با کیفیتی نبود، گجتی که بر روی چشم ما قرار می گرفت هم کیفیت استفاده را بالا نمی برد و رزولوشن آن نیز 480*640 برای هر چشم در نظر گرفته شده بود. فرستنده های HD و گجت های مختلفی با کیفیت بهتر وجود دارند که جدای از دستگاه می توان خرید اما قیمت آن ها بسیار بالاست. گرچه همین چیزی که با دستگاه به دست ما می رسد خیلی هم بد نیست و کار ما را راه می اندازد، اما شاید این حقیقت باعث شود با این مشکل کنار بیاییم؛ اینکه مسابقه دهندگان حرفه ای نیز از گجت های کیفیت بالا زیاد استفاده نمی کنند. در حال حاضر هم با یک قیمت معمولی بهتر از این در دسترس نیست.
اما تجربه استفاده از دید اول شخص، به نظر می رسد که درونی وجود ندارد و این شما هستید که به آسمان پرواز می کنید، به شدت هیجان انگیز بود. از شدت هیجان دل شما می ریزد و ممکن است اگر زیاد به اینور و آنور تغییر جهت بدهید سرگیجه بگیرید. اما شگفت انگیز است، بسیار شگفت انگیز.
در مورد صفحه نمایش کنترلر نمی توانم نظر کاملی بدهم، زمان پرواز و ولتاژ باتری به درد بخور هستند، صدای بیپ منقطعی که هنگام کم بودن باطری به گوش می رسد در صورتی که تنها باشید کمک می کند اما اگر در جایی باشید که درون های دیگری هم هستند آزارتان خواهد داد. بهتر بود باطری باقی مانده بر روی صفحه نمایش به درصد نشان داده شود.


چیزی که نبود آن را در استفاده های اولیه حس می کنید عدم امکان اتصال یک دوربین و ضبط تجربه پروازتان است. باید به عنوان وسیله ای جانبی آن را خریداری کنید زیرا F210 Camera تنها گزینه مورد نظر شماست.

مدهای مختلف پرواز

مدهای گوناگونی برای F210 طراحی شده اند، در مدِ ساده که در استفاده های اولیه خیلی به کار ما آمد زمانی که کنترلر را رها کنید دیوایس تعادل خود را حفظ کرده و به حالت افقی بر میگردد علاوه بر این بیشتر از حد مشخصی نمی توانید دستگاه را به چپ و راست بچرخانید و به شما اجازه خطر کردن نمی دهد. بدون سنسور GPS درون شما نمی تواند در هوا ثابت سر جایش قرار گیرد. اما نیاز زیادی هم به آن ندارید.
مدِ متوسط که وقتش هست از آن استفاده کنم به شما اجازه می دهد هرچقدر که خواستید درون را به جلو یا پشت خم کنید و مثل مد ساده شما را محدود نمی کند، حتی می توانید دستگاه را در هوا یک دور کامل از جلو بچرخانید.
اما در مد حرفه ای تعادل خودکار هم دیگر وجود ندارد و اگر پیچ کنترلر را رها کنید درون به وضعیت اولیه بر نخواهد گشت به نظر من امتحانش نکنید بهتر است زیرا کنترل درون در این مد بسیار سخت است.
در نهایت هم دو مد دیگر وجود دارد که با استفاده از آن ها دستگاه کاملا در دست شماست و هیچ کنترل خودکاری وجود نخواهد داشت. می توانید دستگاه را هر چه قدر که خواستید و در هر زاویه ای بچرخانید همچنین اگر جاذبه زمین برای شما کم است می توانید دستگاه را با سرعت پایین آورید اما در این مدها به نظر نمی رسد که درون عمر طولانی داشته باشد(!).

جمع بندی نهایی

در کل این محصول برای علاقه مندی بیشتر در شروع کار به شما کمک خواهد کرد و مثل مدل قبلی شما را دلسرد نخواهد کرد، به سادگی تجربه اول لذت بخشی برای شما به ارمغان خواهد آورد. قیمت دستگاه هم زیاد بالا نیست و حدود 300 دلار است، البته اگر خودتان بخواهید یکی درست کنید خیلی کمتر پایتان آب می خورد اما اگر مثل من حوصله و وقت این کار را ندارید F210 بهترین انتخاب شماست. در مورد کنترلر با اینکه قیمت حدود 30 دلار است و به نظر ارزان می آید اما این 30 دلار بسیار کار شما را راحت خواهد کرد، اما در صورتی که کنترلر دیگری دارید می توانید از آن استفاده کنید. اگر هم گجت دید اول شخص می خواهید Walkera’s chanky Goggle4 را به شما پیشنهاد می کنیم که حدوداً 160 دلار می باشد.
اگر با کمتر از 600 دلار میخواهید این تجربه را به دست آورید و قصد لحیم کاری هم ندارید بهترین گزینه برای شماست. گرچه ممکن است کیفیت پایین تجربه اول شخص اندکی آزرده خاطرتان کند یا نبود دوربین برای ضبط، اما در کل این محصول بهترینِ موجود است و تجربه ای کامل و شگفت انگیز را برای شما رقم خواهد زد.

برچسب هاWalkera F210 3D
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Jason Bourne با استفاده از فیلم سه بعدی ، به ایجاد سرگیجه در میان تماشاچیان سینما در چین منجر شده است