ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

آیین تبادل تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران با موضوع تسهیل استقرار استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و ایجاد مراکز فناوری کارخانه‌های نوآوری در بافت‌های فرسوده و پهنه‌های صنعتی متروکه‌ی شهر تهران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه همواره شهرداری تهران حامی ایده‌های ما در معاونت علمی بوده است، گفت: بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای با موضوع توسعه‌ی نوآوری در شهر تهران را با شهرداری منعقد کردیم.
او تاکید کرد: با توجه به اینکه آموزش در آینده و مفاهیم آن به‌ صورت کلی متحول می‌شود و دوره‌های دبستان، راهنمایی، دبیرستان و حتی در دانشگاه‌ها روند تغییریافته‌ای به خود می‌گیرند ازاین‌رو درصدد هستیم که آماده این تحولات باشیم.
ستاری با تاکید بر اینکه موضوعی اکنون در حال ترویج است که می‌توان از آن «آموزش تا لحظه مرگ» یاد کرد، گفت: مردم مجبورند با وسایل و اپلیکیشن‌های جدید کار کنند اما این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
به گفته‌ی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا موضوع شهر هوشمند ارایه می‌شود که این نشان می‌دهد چالش‌ها به‌واسطه فناوری‌ها برطرف خواهد شد.
او افزود: در یکی از آخرین گزارش‌ها تهران یکی از پنجاه شهری است که قابلیت تبدیل‌ شدن به شهر هوشمند را دارد.
ستاری ادامه داد: کمتر شهری وجود دارد که این‌ همه دانشجویان مستعد و جوان و پتانسیل خدماتی داشته باشد؛ جرم علمی و جرم نیروی انسانی متخصص و جوان پتانسیل‌های خوبی هستند که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.
او با تاکید بر اینکه بخش‌های خصوصی آماده سرمایه‌گذاری هستند، گفت: آینده شهر تهران جز فناوری چه چیزی خواهد بود؟ در همین راستا بحث اصلی ما با شهرداری این بوده که تهران را به شهر هوشمند و فناوری تبدیل کنیم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در راستای شهر هوشمند کارخانه‌های نوآوری زیادی در تهران در حال تاسیس هستند، گفت: ابعاد این کارخانه‌های بزرگ هستند که قرار است یکی از آن‌ها تا قبل از پایان امسال افتتاح شود؛ در حال حاضر بیش‌از ۳۵۰۰ تا ۴ هزار کارآفرین در این کارخانه مشغول به کار هستند که این اقدام نیز با همکاری شهرداری تهران بوده است.
او ادامه داد: کارخانه‌های نوآوری مرکز تجمع استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآوری هستند که قرار است قراردادهای جانبی را در راستای ارایه‌ی خدمات به مردم منعقد کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تفاهم معاونت علمی با شهرداری تهران در خصوص تسهیل استقرار استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، ایجاد مراکز فناوری و کارخانه‌های نوآوری در بافت‌های فرسوده گفت: طبق این تفاهم‌نامه شهرداری مناطقی که بلااستفاده هستند و بافت‌های فرسوده‌ای که باید بازسازی شوند را با تسهیلاتی به شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌ها اختصاص می‌دهد. ازاین‌رو می‌توان گفت بافت‌های فرسوده‌ای را به زندگی شهری تبدیل کنیم.
ستاری ادامه داد: مراکز شهری معمولا قابلیت ارتباطی فوق‌العاده‌ای دارند ازاین‌رو با به‌کارگیری آن‌ها و در اختیار قرار دادن مناطق نزدیک مرکز شهر می‌توان هم از این مناطق بهره برد و هم فناوران وارد چرخه کاری شوند.
او تاکید کرد: قطعا این یک الگوی بزرگ برای شهرهای کشور خواهد بود که جوان‌های فارغ‌التحصیل و مستعد بتوانند در همان شهر یا استان خود مشغول به کار شوند و این موضوع می‌تواند از جابه‌جایی آن‌ها جلوگیری کند.
او با بیان اینکه شهرداری جز حامیان این طرح است گفت: شهرداری تهران حمایت می‌کند تا کارخانه‌های نوآوری بیشتری داشته باشیم تا عملا شهر تهران را به پارک فناوری تبدیل کنیم.
او با تاکید بر اینکه با استقرار استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در مرکز شهر هزینه‌های کمتری برای دریافت خدمات داخلی توسط مردم از نتایج فعالیت این محققان فراهم می‌شود، گفت: آینده‌ی این شهر در برج و مال‌سازی نیست بلکه آینده‌ی شهر، نوآوری است و قرار است درآمد اصلی آن از محل مغز و ایده‌ها باشد.
ستاری گفت: با شرکت‌های کوچک برای مستقر شدن در این مناطق طرف نیستیم بلکه با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری که در توسعه‌ی شتاب‌دهی مشارکت و فعالیت می‌کنند طرف هستیم.
او تاکید کرد: شهرداری تهران یک بودجه‌ای را در اختیار شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های متقاضی استقرار در مناطق فرسوده تهران قرار می‌دهد تا بتوانند آن را تجهیز کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه