تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۹ شنبه ۶ دي

به گزارش دیجیاتو، اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ برنامه توسعه راکت «استارشیپ» را با شتاب بسیار بیشتری دنبال کرده و پرتاب آزمایشی بوستر غول پیکر «سوپرهوی» را هم طی چند ماه دیگر شروع خواهد کرد.
«ایلان ماسک»، مدیرعامل و هم بنیانگذار اسپیس ایکس در  صفحه توییتر خود از برنامه های این شرکت برای استفاده همزمان از دو سکوی پرتاب در مرکز توسعه «بوکا چیکا» واقع در تگزاس خبر داد. اسپیس ایکس با استفاده از سکوی اضافه روند توسعه و آزمایش نمونه‌های اولیه استارشیپ را شتاب بخشیده و در عین حال پرتاب آزمایشی بوسترهای قدرتمند سوپرهوی را نیز کلید خواهد زد.
فضاپیمای استارشیپ روی راکت بسیار بزرگی با نام سوپر هوی قرار می‌گیرد که قدرت آن‌ها را موتور جدید و قدرتمند اسپیس ایکس، «رپتور» تامین خواهد کرد.. سوپرهوی بر اساس نوع ماموریت شامل ۲۴ تا ۳۷ موتور قدرتمند رپتور خواهد بود که از متان و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می کند. نسخه نهایی سوپر هوی ۶۸ متر طول و ۹ متر قطر داشته و پس از رساندن استارشیپ به مدار به زمین باز خواهد گشت.
اسپیس ایکس نمونه‌های اولیه استارشیپ را با شماره مدل‌های SN آزمایش می‌کند. آخرین نسخه از این سری اخیرا با موفقیت تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری اوج گرفت اما حین فرود روی زمین دچار مشکل شده و منفجر شد. علی رغم این انفجار اسپیس ایکس در جریان استریم زنده آزمایش را برای خود یک موفقیت تلقی کرد و ایلان ماسک هم در توییتر مدعی شد که شانس موفقیت را تنها یک سوم در نظر گرفته‌اند و تا همینجا هم کارشان خوب بوده است.
نمونه بعدی این فضاپیما با عنوان SN9 روی سکوی B بوکاچیکا نصب شده اما پیش از اینکه  به صورت آزمایشی پرتاب شود، باید طی روزهای آینده آزمایش‌های زمینی را پشت سر بگذارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه