ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۲۶ مرداد

به گزارش مهر، مرتضی براری در صفحه‌ی اینستاگرم خود نوشت: داده‌ها در دنیای امروز به عنوان گنج پنهان معرفی می‌شوند که ایجاد دسترسی آزاد به آن‌ها، باعث کشف ارزش‌های نهفته‌ی این گنج و خلق ایده‌های نو برای حل چالش‌ها و تولید ثروت در جامعه می‌شود.
وی گفت: موضوع داده‌های باز و به اشتراک‌گذاری داده‌ها از سال ۲۰۱۲ در دنیا به شکل جدی مطرح شد و کشورهای توسعه یافته به اهمیت و نقش آن در افزایش درآمد ناخالص ملی و ایجاد کسب و کارهای متنوع و به طبع آن ایجاد شغل پی بردند؛ به همین دلیل کشورهای عضو گروه G8 (شامل آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و روسیه) در سال ۲۰۱۳ توافقنامه‌ای را برای آزادسازی و به اشتراک‌گذاری داده‌های خود امضاء و به سرعت به سمت ایجاد پرتال‌های ارائه داده حرکت کردند.
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: بخش دولتی به عنوان مالک بخش عظیمی از داده‌ها، می‌تواند با آزادسازی داده‌های غیرحاکمیتی خود، تحول عظیمی در جامعه ایجاد کرده و علاوه بر بهبود ارائه‌ی خدمات، با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، نسبت به ارزش آفرینی و خلق ثروت در جامعه نیز اقدام کند و در نهایت مفهوم دولت باز را تحقق بخشد.
معاون وزیر ارتباطات گفت: طبق گزارشات اعلام شده توسط آژانس فضایی آمریکا (ناسا)، ارائه‌ی داده‌های هواشناسی ماهواره‌ای به بخش خصوصی، سالانه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند. همچنین آژانس فضایی اروپا برآورد کرده که فقط با آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای پروژه‌ی کوپرنیک، تا سال ۲۰۲۰ بازاری بیش از ۳ میلیارد یورو و بیش از ۱۲۰۰ شغل جدید ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: سازمان فضایی ایران نیز با درک این موضوع و با توجه به ارزش کلان داده‌های خود، تصمیم گرفته که با ایجاد بسترهای مناسب داده‌های خود را در قالب داده‌های باز در اختیار کاربران و کسب‌وکارها قرار دهد.
وی با اشاره به اشتراک‌گذاری داده‌ها با همکاری ۵ سازمان تولیدکننده‌ی اطلاعات مکان محور با سازمان فضایی ایران، اضافه کرد: با توجه به حجم و ارزش داده‌های مکان‌محور موجود در سازمان‌های تولیدکننده‌ی این داده‌ها، شامل سازمان‌های هواشناسی، نقشه‌برداری، زمین‌شناسی، جغرافیایی کشور و نیز سازمان فناوری اطلاعات، تفاهم و گفتمان مشترکی به منظور به اشتراک‌گذاری و آزادسازی داده‌های این سازمان‌ها با سازمان فضایی ایران شکل گرفته است.
براری گفت: سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی ایجاد زیرساخت‌های به اشتراک‌گذاری و تبادل داده و اطلاعات در کنار این سازمان‌های دارای داده‌های مکان‌محور، به تحقق پروژه‌ی داده‌های باز مکان‌محور، کمک خواهد کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه