کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

به گزارش فارس، رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: ۱۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در صنعت هوافضای ایران مشغول به کار هستند.
فتح الله امی رییس پژوهشگاه هوافضا در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: قراردادهای صنعتی زیادی از سال ۹۴ داشتیم و مبلغ قراردادها از حدود سی میلیون تومان به ۲/۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برای ارتقا به جمع ۵ پژوهشگاه برتر بین المللی ماموریت گرفته‌ایم و باید ‌جز ۲۰۰ مرکز آکادمیک بین المللی قرار بگیریم.
وی ادامه داد: در فدراسیون فضا نوردی هم عضو هستیم و‌ تعدادی از اعضای هیات علمی برای فرصت مطالعاتی اعزام می شوند.
امی تاکید کرد: ۱۱ طرح مشترک بین المللی را به امضا رساندیم و‌ تعدادی از محققین سرشناس بین المللی را عضو افتخاری پژوهشگاه کردیم و در حال ثبت ۴ اختراع هستیم.
وی گفت: تا الان ۲۰ واحد فناور را در مرکز رشد مستقر کردیم. همچنین توانمندی پژوهشگاه در حدی است که با تولید علم، جایگاه خوبی را پیدا کرده است و طبق گزارش بین المللی سایماکو، رتبه ایران از ۴۱ به ۱۳ در سال ۲۰۱۸ در هوافضا رسیده است.
امی ادامه داد: تواید علم ما با ۴۸۶ سند علمی در خاور میانه رتبه اول بوده و در آسیا هم بعد از چین و کره قرار داریم.
وی گفت: ۴۸۶ سند و ۵۱۶ ارجاعات داشتیم و در تولید علم هوافضا، خوشبختانه توانستیم به تولید ۱۵۲ سند در سال ۹۷ برسیم.
رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: ما توانستیم با یک درصد جمعیت دنیا، ۱/۳ تولید علم داشته باشیم و از نظر سرعت تولید علم، وضعیت خوبی در دنیا داریم.
وی گفت: ایران از نظر تولید علم در کشورهای اسلامی رتبه دوم را پس از ترکیه در سال ۲۰۱۳ داشته است و با تولید ۳۱ هزار و ۴۰۵ سند مقام دوم را کسب کرده است.
وی ادامه داد: ایران با تولید ۵۱ هزار و ۷۱ سند در سال ۲۰۱۷ به مقام اول در بین کشورهای اسلامی دست پیدا کرد.
امی تصریح کرد: ایران در سطح جهان با تولید بیش از ۵ هزار سند، به رتبه ۱۶ ارتقا پیدا کرد. با توجه به جایگاه علمی ایران، مورد تهاجم مخالفان قرار گرفته و‌ برخی از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها را مورد تحریم قرار می دهند.
وی گفت: از نظر تحریم کنندگان آنها می خواهند جلوی رشد علمی و اقتصادی را بگیرند و نمی خواهند رقیبی در دنیا داشته باشند در حالی که در ایران ۱۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم از طریق هوافضا مشغول کار هستند.
امی گفت: به هیچ وجه نمی توان جلوی رشد و پیشرفت علمی را گرفت و در عصر بمباران اطلاعاتی ما حتی به اطلاعات نهادهایی مانند ناسا هم دسترسی داریم.
وی تصریح کرد: در عصر علم نمی تواند کسی جلوی پیشرفت را بگیرد و ما هیچ نیازی به محصولات امریکا نداریم و حتی توانستیم ماهواره هایی را پرتاب کنیم که قطعاتش داخلی است. تحریم مراکز تحقیقاتی نشان از قدرت ما دارد.
امی خاطرنشان کرد: پروژه اعزام انسان به فضا یکی از مواردی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده ولی با توجه به بودجه کم پژوهشی این موضوع در اولویت قرار نگرفته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه