ایران
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند

به گزارش «فارس»، شرکت‌های بیمه‌گر معتقدند کسب‌وکارهای آنلاین بیمه با نقض نرخ‌های بیمه‌ی مرکزی در فروش بیمه‌نامه، باعث التهاب بازار می‌شوند و اخیرا مواجهه جدیدی بین بازار سنتی و کسب‌وکارهای نوین ایجاد شده است.
در 19 اسفندماه فراشیانی مدیرکل بیمه‌های اتومبیل بیمه‌ی ایران در نامه‌ای به مدیران استارتاپ‌های بازاریابی بیمه‌ی شرکت سهامی بیمه ایران، دستور داد آرم و نشانی بیمه‌ی ایران را از پیشخوان انتخاب مشتری خود حذف کنند و خواستار توقف فروش بیمه‌های این شرکت توسط کسب‌وکارهای جدید اینترنتی شد.
این موضوع از رویارویی جدیدی در بازار سنتی و کسب وکارهای جدید آنلاین حکایت دارد. زیرا این کسب‌وکارها برای افزایش فروش خود نرخ مصوب شورای عالی بیمه برای فروش بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه را نقض می‌کنند و باعث التهاب و تنش در بازار رقابتی می‌شوند.
در حال حاضر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه بیشترین میزان سهم بازار را دارند.
طبق ضوابط بازاریابی آنلاین محصولات بیمه که 30 بهمن ماه 96 توسط بیمه‌ی مرکزی ابلاغ شده، بازاریابان آنلاین محصولات بیمه باید مجوزهای لازم را از نهادهای ذی‌صلاح در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی نظیر ای‌نماد و نماد سامان‌دهی را اخذ کنند و امکان مشاهده‌ی قیمت نهایی محصول بیمه‌، مقایسه‌ی قیمت بین بیمه‌گران، میزان تعهدات بیمه‌گر و انصراف ‌ در مدت زمان متعارف را هم برای متقاضی خدمات بیمه فراهم کنند.
محمدصادق منتظری مدیرعامل یک سامانه‌ی اینترنتی فروش بیمه در واکنش به اختلاف پیش آمده در بازارهای سنتی و آنلاین فروش بیمه، گفت: محصولات بیمه‌ای یا به صورت مستقیم از طریق شرکت‌های بیمه به فروش می‌رسد یا از طریق نمایندگی شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌های بیمه عرضه می‌شود. در آغاز فعالیت سامانه‌های اینترنتی فروش بیمه، درباره‌ی بازاریاب‌های آنلاین ضوابطی وجود نداشت، تا اینکه بیمه‌ی مرکزی ضوابط بازاریاب‌های بیمه‌ی آنلاین را به شرکت‌های بیمه‌گر ابلاغ کرد.
وی درباره‌ی انتقاد به عدم رعایت نرخ، گفت: این تخفیفی است که از جیب خودمان پرداخت می‌کنیم و نمایندگی بیمه‌ای طرف قرارداد ما، دقیقا مطابق نرخ، هزینه‌ی صدور بیمه‌نامه را دریافت می‌کنند.
منتظری ادامه داد: مقاومت‌ کسب‌وکارهای سنتی با آنلاین از چند جنبه صورت می‌گیرد. نخست اینکه کسب‌وکارهای سنتی یک مقاومت ذاتی در آنلاین شدن از خود نشان می‌دهند که ناشی از ترس از دست رفتن بازار است، مانند آنچه در تاکسی‌های اینترنتی اتفاق افتاد. موضوع دوم ناشی از ذات صنعت بیمه است که مشتری ترجیح می‌دهد به ساده‌ترین روش بیمه‌ی خود را تهیه کند و گرایش مشتریان به این فعالیت آنلاین، کسب‌وکارهای سنتی صنعت بیمه را درباره‌ی از دست دادن سهم بازار نگران کرده است.
به گفته‌ی وی، گردش مالی صنعت بیمه 30 هزار میلیارد تومان در سال است که بازاریاب‌های آنلاین حداکثر 20 درصد سهم از این بازار بگیرند، اما نمایندگی‌های سنتی درباره‌ی از دست دادن سهم بیمه‌های اجباری، به ویژه بیمه شخص ثالث نگرانی دارند.
وی با بیان اینکه تجربه تاکسی اینترنتی اسنپ، دیگر کسب و کارهای را نیز نگران کرده است، گفت: علیرغم تفاوت ساختار بازار بیمه با تاکسی‌رانی، اما همکاری شرکت‌های بیمه گر با شرکت‌های آنلاین، اختیاری است که قطع همکاری قطعا باعث کاهش سهم بازار شرکت‌های بیمه‌گر خواهد شد.
درباره این مواجه جدید بازار سنتی با کسب و کارهای اینترنتی، رضا الفت‌نسب دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی، گفت: بروز این اتفاق با بیان این که پیش‌بینی می‌شد بخش سنتی در برابر استارتاپ‌ها موضع‌گیری کند.‌
وی با بیان اینکه پس از ابلاغ دستورالعمل بازاریابی آنلاین بیمه توسط بیمه‌ی مرکزی، اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی از این رویکرد پیشرو در صنعت بیمه استقبال کرد.
به گفته‌ی وی، اکنون که پیش از بروز مشکل، بیمه‌ی مرکزی چارچوب فعالیت استارتاپ‌ها در صنعت بیمه را مشخص کرده، کسب‌وکارهای آنلاین باید دقیقا تمام مفاد قانون را اجرا کنند.
الفت‌نسب طرح راه‌اندازی بازارچه‌های اینترنتی بیمه برای نزدیک شدن بازار سنتی و اینترنتی را مطرح کرد و گفت: این شکل از فعالیت‌ها باعث می‌شود کسب‌وکارهای نوین بتوانند بخش سنتی را هم درگیر فرآیندهای جدید کنند و فضایی ایجاد شود که بهترین خدمت‌دهنده، سهم بازار بیشتری را کسب کند و در نهایت رضایت‌مندی مشتری افزایش یابد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه