ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، دهه‌ی ۱۳۸۰ را دهه اوج شکوفایی کشور در حوزه فضایی دانست و گفت: در دهه ۹۰ که به فناوری‌های فضایی دسترسی پیدا کردیم، تلاش شد تا به سمت ساخت و پرتاب ماهواره‌هایی برویم که بتوانیم از داده‌های آن استفاده کنیم؛ از این رو به سمت عملیاتی کردن فناوری‌های این حوزه حرکت شده است و در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شاهد خروجی‌های این اقدامات خواهیم بود.
دکتر منوچهر منطقی با بیان اینکه فناوری‌های مربوط به حمل‌ونقل هوایی به یکدیگر در حال نزدیک شدن است، افزود: همه فناوری‌های این حوزه چون کشتی، ریلی، خودرو، هواپیما و بخش‌های فضایی به سمت هوشمند شدن در حرکت هستند. از این رو فناوری‌های فضایی و هوایی به یکدیگر شبیه شده است؛ به گونه‌ای که توسعه در فناوری یکی از این حوزه‌ها منجر به توسعه سایر حوزه‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه حمل‌ونقل به صورت یک مجموعه ترکیبی تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: برای آنکه حمل‌ونقل با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان صورت گیرد، از حمل‌ونقل ترکیبی استفاده می‌شود و در دنیا نیز بخش‌های مجزای "هوایی" و "فضایی" ایجاد نمی‌شود و به سمت "موبیلیتی" یا یکپارچه‌سازی رفتند و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این بخش استفاده می‌کنند.
منطقی با بیان اینکه ما در ایران از ۲ سال قبل به صورت غیر رسمی در این زمینه کار را آغاز کردیم، ادامه داد: ولی زمان آن رسیده بود که به این فناوری‌ها هویت دهیم و زمانی که ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته ایجاد شد، بخش‌های مختلف راه و شهرسازی به ما اعلام کردند که در چه بخش‌هایی کمبود دارند و در چه زمینه‌هایی اقدام شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته آغاز فعالیت این ستاد را از آبان ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: این ستاد در حوزه ریلی و در حوزه تولید و طراحی محصول ایجاد شده است؛ ما در مورد اجزای یک محصول ریلی می‌توانیم تا ۸۵ درصد به صورت خوداتکا عمل کنیم و این خوداتکایی در این حوزه به طور متوسط حدود ۴۵ درصد است، ولی در بخش خودرویی ۶۰ تا ۷۰ درصد است که این اختلاف به دلیل این است که این دو از یکدیگر مجزا بودند و از زنجیره تأمین مشترکی بهره نبردند؛ از این رو زمانی که این دو بخش در کنار هم قرار گیرند، می‌توانیم در جهت افزایش خوداتکایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: این عدم خود اتکایی در بخش خودرویی به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد در جاهایی است که دارای فناوری‌های پیشرفته است و این فناوری‌ها در سایر بخش‌ها موجود است. به عنوان مثال در حال حاضر کیسه هوای خودرو را به طور کامل از خارج وارد می‌کنیم و این فناوری در بخش‌های هوایی و فضایی موجود است و کافی است این اجزای مختلف در کنار هم قرار گیرد و می‌تواند فناوری به گونه‌ای به محصول تبدیل شود که بتوان از آن در ارتقای ایمنی خودرو استفاده کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه