ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

به گزارش ایلنا، نیلوفر مراد حاصل، مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه‌ی ارائه‌ی حساب‌های ICT در اقتصاد ایران که به صورت ویدیو کنفرانس با مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح حساب‌های ICT در سال ۹۵، گفت: در حالیکه تا قبل از سال ۹۲ از وضعیت این بازار در کشور گزارشی وجود نداشت، برای نخستین‌بار در سال ۹۲ با آمارهای سال ۹۱ گزارشی از وضعیت بازار ICT در کشور تهیه شد.
وی با اشاره به اینکه این گزارش با همکاری و تایید مرکز آمار ایران انجام شده است، افزود: این آمار بر اساس حساب‌های کلان کشور تهیه شده و این امکان را می‌دهد تا وضعیت بازار ICT کشور را بتوانیم در مقیاس بین‌المللی با کشورهای مختلف مقایسه کنیم.
مراد حاصل با اشاره به اینکه در این گزارش بخش‌بندی‌ها بر اساس طبقه‌بندی OECD (سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی) انجام شده، گفت: بخش‌های مخابرات، فناوری اطلاعات و سایر خدمات، انتشار الکترونیکی و تولید محصولات سخت‌افزاری به عنوان هسته‌ی اقتصاد دیجیتال در این گزارش طبقه‌بندی شده و ارقامی که در گزارش‌های OECD ارائه می‌شود بر اساس همین بخش‌بندی‌ها است.
وی افزود: در این گزارش سه متغیر اصلی «ستانده»، «هزینه‌ی واسط» و «ارزش افزوده» بررسی می‌شود که ستانده مجموع درآمدهای عملیاتی و سایر درآمدها است؛ هزینه‌ی واسط که مجموع هزینه‌های عملیاتی را نشان می‌دهد و ارزش افزوده هم از تفاوت ستانده و هزینه‌ی واسط به دست می‌آید.
مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات ادامه داد: ستانده و اندازه‌ی بازار ICT در کشور در سال ۹۵ بر اساس حساب‌های به دست آمده، ۴۴۵ هزار میلیارد ریال است که در حدود ۳۰۶ هزار میلیارد ریال این رقم مربوط به بخش مخابرات و ۸۶ هزار میلیارد ریال نیز اندازه‌ی بازار فناوری اطلاعات است.
وی درباره‌ی وضعیت متغیر هزینه‌های واسط نیز افزود: در بخش مخابرات هزینه‌های واسط در سال ۹۵ مبلغ ۱۴۷ هزار میلیارد ریال بود، به این معنی که با یک واحد هزینه، ۲ واحد درآمد عملیاتی داشتیم. در بخش ICT نیز با هزینه‌ی ۲۳۲ هزار میلیارد ریالی، ستانده‌ی ۴۴۵ هزار میلیارد ریالی به دست می‌آمد که تقریبا درآمد عملیاتی دو برابری را نشان می‌دهد.
مراد حاصل ارزش افزوده‌ی بخش ICT در سال ۹۵ را ۲۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درسال ۹۱ سهم ارزش افزوده‌ی ICT، به میزان ۱.۴۱ درصد از کل اقتصاد بود و در سال ۹۵ این رقم به ۱.۵۲ درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به آمارهای کشورهای مختف در حوزه‌ی ICT، افزود: بر اساس این گزارش هر ساله سهم مخابرات از اقتصاد ICT این کشورها کم می‌شود و سهم فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد بازار ICT ما نیز باید به همین سمت حرکت کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه