گوناگون
رضا حسن زاده۰:۳۷ - ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

همزمان با افزایش فشارها بر گوگل برای رعایت حق فراموش شدن در تمام دامنه های خود، پارلمان اتحادیه اروپا درباره جدایی سرویس جستجوی این شرکت از سایر سرویس های آن رای گیری می کند.
گروهی شامل سازمان های اروپایی نظارت بر ایمنی اطلاعات توصیه کرده اند این کار برای جلوگیری از دور زدن قانون ضروری است.
شرکت گوگل در حال حاضر نتایجی را که در نسخه اروپایی موتور جست وجوی این شرکت به دست می آید، از فهرست خود خارج می کند اما این اطلاعات در نسخه بین المللی همچنان دیده می شود.
این گروه که به گروه کاری ماده 29 معروف است شامل 28 نهاد ملی اروپایی در قانونگذاری درباره حریم خصوصی می شود و گفته است کشورهای عضو را از دستورالعمل های جدید آگاه خواهد کرد.
در حال حاضر بازدیدکنندگان سایت گوگل در دامنه 'دات کام' com. در ابتدا به نسخه های محلی این موتور جستجو ارجاع داده می شوند مثلا در بریتانیا و فرانسه بهgoogle.fr / google.co.uk هدایت می شوند.
در گوشه پایین سمت راست صفحه مرورگری که جستجوگر گوگل در آن وارد شده گزینه ای پیشنهاد می شود که کاربران را به google.com هدایت می کند. این گزینه (لینک) درصورتی که کاربران در ابتدا به نسخه محلی مراجعه کنند، ظاهر نخواهد شد با این وجود کاربران اروپایی به راحتی می توانند به فهرست های سانسورشده دسترسی داشته باشند.
یک سخنگوی گوگل گفته است هنوز از مقررات این گروه کاری مطلع نشده است اما به محض منتشر شدن این مقررات آنها را به دقت بررسی خواهد کرد.

'تعادل'

'حق فراموش شدن' بر اساس قانونی که دیوان دادگستری اروپا در اردیبهشت ماه تصویب کرد به رسمیت شناخته شد.
این رأی به یک شهروند اسپانیایی حق داد که جستجوگر گوگل، مقاله ای را که به مشکلات مالی او اشاره می کرد حذف کند، چرا که این موضوع به 16 سال پیش بازمی گشت و او در حال حاضر آن مشکلات را پشت سر گذاشته بود و این تصمیم روی حضور واقعی مقاله های مورد نظر روی اینترنت تاثیری نگذاشت.
دادگاه اضافه کرد که در داوری درباره دیگر شکایت ها باید میان 'حساسیت نسبت به ااطلاعات مربوط به زندگی خصوصی، و منافع عمومی برای داشتن این اطلاعات' تعادل برقرار شود.
کمیسیون اروپا تصریح کرد که موتورهای جست و جو باید اطلاعاتی را حذف کنند که افراد درخواست آن را ارایه کرده باشند و ضوابط دادگاه درباره حذف اطلاعات را دارا باشند.
در مواردی که موتورهای جست وجو تصمیم به عدم حذف یک لینک داشته باشند، شخص می تواند مساله را با نهاد محلی ایمنی اطلاعات یا دادگاه محلی مطرح کند.
از آن زمان تاکنون، گوگل بیش از 174 هزار درخواست دریافت کرده است که به بیش از 602 هزار لینک مربوط می شوند.
این شرکت اعلام کرده که 41.5 درصد از لینک ها را حذف کرده اما 58.5 درصد از آنها را دست نخورده گذاشته است.
صفحه ای که به اسم بیوه یک مقتول در پرونده قتل اشاره می کرد، از نمونه هایی است که گوگل اقدام به حذف آن کرد اما درخواست یک مرد برای حذف لینکی که به جرائم مالی او اشاره می کرد، پذیرفته نشد.

'مسوولیت سنگین'

غول تکنولوژی آمریکا پیش از این در دفاع از تفسیر خود از قانون گفته بود که کمتر از 5 درصد از کاربران ساکن اروپا گزینه تبدیل به google.com را انتخاب می کنند و اغلب آنهایی که چنین تصمیمی گرفته اند در سفر به سر می بردند.
دانیل نپ، مدیر تحقیقات تبلیغات در شرکت آی.اچ.اس در این باره توضیح می دهد که 'اروپا، به ویژه آلمان در مورد حریم خصوصی نسبت به آمریکا حساس تر است.'
او می گوید ' این رویکرد منطقه ای به مشکلی جهانی بار اداری سنگینی را بر دوش گوگل گذاشته است تا بتواند شکایت ها درباره حق فراموش شدن را بررسی کند، درحالی که گوگل به ایفای چنین نقشی ابدا علاقه ندارد.'
دانیل دپ در ادامه می گوید که 'مقاومت شرکت گوگل در برابر حق فراموش شدن در مقیاس جهانی، تاکتیک این شرکت است تا به کمیسیون اروپا برای تجدید نظر درباره این قانون فشار وارد کند و این موضوع را برجسته کند که این کار در عمل امکان پذیر نیست.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ترفندهای سرچ در گوگل