تکنولوژی
مصطفی طبری۶:۳۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ مرداد

حتماً برای شما هم پیش آمده که قصد دارید از یک سوژه ناب عکس بگیرید اما یک شیشه پنجره با انعکاس خودتان و یا حصاری در روبروی شما قرار گرفته و بطور کلی عکس تان را خراب می کند. خوشبختانه محققین گوگل و MIT در حال کار بر روی یک راهکار نرم افزاری به منظور رفع این مشکل هستند که ظاهراً جواب هم می دهد.


الگوریتمی که این محققین مشغول توسعه آن هستند تقریباً هر نوع اجزای مزاحمی را از تصاویر حذف می کند. یکی از کاربردهای ایده آل این الگوریتم زمانی است که یک حصار عکس شما را خراب کرده است.


مایکل روبنشتاین یک دانشمند محقق در گوگل که با این پروژه آشنایی دارد، می گوید این الگوریتم از پدیده اختلاف منظر حرکتی بهره می برد. این پدیده در واقع یک نوع توهم ادراکی است که باعث می شود تصور کنیم اجسامی که به ما نزدیکتر هستند، با سرعت بیشتری حرکت می کنند. این نرم افزار با استفاده از چند تصویر پیاپی که با حرکت دادن دوربین بصورت آهسته(مانند عکاسی پانوراما) ثبت می شود، تفاوت بین لایه های مختلف را تشخیص داده و اجزایی از صحنه که به دوربین نزدیک تر هستند و احتمالاً تصویر را خراب کرده اند، را حذف می کند.
در واقع چون این اجزا سرعت و نحوه حرکت متفاوتی دارند، با استفاده از این تصاویر می توان دو لایه متفاوت را متصور شد که در صورت مزاحم بودن یکی، می توان آن را حذف کرد.
به گفته Tianfan Xue سرپرست نویسندگان MIT، این شیوه بسیار هوشمندانه بوده و می تواند برای حذف انعکاس ها، گرد و غبار، قطرات آب روی شیشه و یا حصارها بکار رود. این تکنولوژی در یک باغ وحش محلی مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج بسیار خوب و تحسین برانگیزی را تنها با یک گوشی اندرویدی ارائه داد.
روبنشتاین می گوید، گوگل بسیار به این تکنولوژی علاقه مند شده و انتظار می رود پس از رفع مشکلات، به عنوان یک حالت عکاسی جدید در سیستم عامل اندروید بکار گرفته شود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

الگوریتم های جدید به عکس ها حالت بازسازی پیکاسویی میدهد