گوناگون
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ دي

به گزارشی از ABC News، تا چندی پیش در فضای مجازی، تصاویر کودکان در دنیای واقعی به اشتراک گذاشته می شد. اما در ماه های اخیر شاهد تصاویر مادران و عکس هایی از سونوگرافی در صفحات اینترنت هستیم.  این در حالی است که یکی از روانشناسان دانشگاه وسترن سیدنی، خوان آرلاندو، می گوید این تصاویر می تواند برای کودکان بسیار آسیب زننده باشد.
شاید تاکنون شاهد بوده باشید که بزرگتر ها دوربین گوشی را به کودکان خردسال می دهند تا از خود و آن ها عکس بگیرند و کمتر کودکی است که کار با دوربین گوشی های هوشمند را تا حدی بلد نباشد. به طور متوسط از هر کودک تا سن 5 سالگی، 200 عکس در فضای مجازی وجود دارد.
حال باید گفت که 200 عکس از یک کودک در اینترنت بسیار زیاد است. پدر مادر با ژست گرفتن فرزندشان در تصویر او را تشویق می کنند. به او یاد می دهند که در هنگام عکس گرفتن خود را مرتب کند، لبخند بزند، به گریه اش خاتمه دهد و تمیز باشد. این کار برای کودک دو دنیا را ایجاد می کند: دنیای واقعی و دنیای مجازی. حال او یاد خواهد گرفت تا در دنیای واقعی معمولی باشد و برای بهتر به نظر رسیدن در فضای مجازی تمام تلاش خود را به کار ببندد. کودکی که در حال غذا خوردن با دست است و هنگامی که دوربین را می بیند قاشق در دست می گیرد و یا کودک دختری که در حال کندن موی عروسک خود است و به محض دیدن دوربین عروسک را نوازش می کند. در نتیجه کودک یاد می گیرد که درعکس ها یک ستاره باشد، نه در دنیای واقعی! در نتیجه با دو زندگی در دو فضا، دو شخصیت نیز در پی ایجاد خواهد داشت.
اما جنبه منفی دیگر آن است که پدر و مادرهایی نیز علاقه زیادی به ثبت تصاویر با ژست های مزحک فرزند خود دارند و تصاویری را از انجام کارهای کودکانه او ضبط می کنند. حال تصور کنید یک کودک 12 ساله با انتشار تصاویر یک دهه قبل خود در میان دوستان مدرسه ای خود روبرو می شود. نتیجه این کار احساس سرخوردگی و شرم خواهد بود. چراکه والدین او را به انجام کاری احمقانه و ضبط ویدئو تشویق کرده اند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه