ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

به گزارش پیوست، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که تجهیزات پالایش (فیلترینگ) اینترنت به صورت گام به گام در حال انتقال به لایه‌ ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی است.
سجاد بنابی در پاسخ به این سوال پیوست که شرکت زیرساخت چه نقشی در چرخه فیلترینگ کشور دارد گفت‌: «زیرساخت تاکنون در فرایند انجام پالایش اینترنت برای جلوگیری از هرگونه اختلالی در شبکه با همکاری شرکت‌های اینترنتی کار پالایش اینترنت را انجام می‌داد که این فعالیت‌ها کم‌کم در حال متوقف شدن و واگذاری کامل به ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی است.»
درحالی بنابی اعلام می‌کند که زیرساخت یکی از مجریان اجرای فیلترینگ در کشور است که بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی به عنون مجری انجام پالایش اینترنت در کشور انتخاب شده‌اند. این عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در واکنش به این سوال که چرا از سال ۸۹ که این وظیفه براساس قانون جرائم رایانه‌ای بر عهده ارائه‌کنندگان خدمات گذاشته شده تا این لحظه این اتفاق رخ نداده‌ است اعلام کرد:‌ «نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه فیلترینگ نیاز در لحظه کشور است. یعنی اگر سایت غیراخلافی وجود داشته باشد باید همان لحظه‌ای که اینترنت را ارائه می‌کنید فیلترینگ را هم انجام دهید و پاسخگوی آن هم باید وزارت ارتباطات باشد. در واقع بر مبنای یک قانونی به نام قانون ارایه پیوست فرهنگی و امنیتی تجهیزات ارتباطی وزارت ارتباطات موظف است این پاسخگویی را داشته باشد.» او در ادامه افزود:‌« در یک زمانی شرکت‌های ISP و PAPها بودند و به آن‌ها دستور دادیم (سال ۸۹) که بی‌آیید تجهیزات فیلترینگ را راه‌اندازی کنید؛ اما آن‌ها یک روزه نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. این کار دانش و تخصص ویژه مربوط به شبکه می‌خواهد. تا یک مدتی شرکت زیرساخت هم که در همان سال‌ها تشکیل شده بود با اینترنتی که ارائه می‌داد سرویس پالایش را هم خودش انجام می‌داد تا از این طریق اختلالی هم در شبکه ایجاد نشود. حالا کم کم روی اینترنتی که به اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه ارائه می‌دهیم دیگر کار پالایش را انجام نمی‌دهیم و این کار پله پله به خود شرکت‌ها واگذار می‌شود.»
از جمله سوال‌هایی که بسیاری از کاربران در مورد اجرای نظام فیلترینگ از مسئولان اعلام می‌کنند؛ میزان هزینه‌ای است که در این زمینه صرف می‌شود. حتی این سوال توسط برخی کاربران در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نیز ثبت شده؛ اما جوابی در این خصوص هنوز منتشر نشده است.
اما سجاد بنابی در پاسخ به این سوال به پیوست در مورد میزان هزینه‌ای که تاکنون در زمینه اجرای فیلترینگ شده است گفت‌:« من تازه به این مجموعه آمده‌ام و برآوردی‌ هم در این زمینه ندارم. اما در توییتی به این نکته اشاره کردم که در سال ۹۶ و ۹۷ زیرساخت سرمایه‌گذاری در مورد این موضوع انجام نداده است. این به معنی این است که قبل از این تاریخ سرمایه‌گذاری در این زمینه اتفاق افتاده بود و حجم عمده‌ای از تجهیزات در این فضا وجود دارد که این تجهیزات باید به لایه‌های دسترسی شبکه منتقل شوند.» بر اساس اظهارات بنابی از سال ۹۶ تاکنون در صورت‌ حساب‌های مالی زیرساخت عددی هزینه‌ای به عنوان صیانت وجود نداشته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه