کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ خرداد

به گزارش آی‌تی‌من، اوبر اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به تعداد ۹۳ میلیون مشتری فعال ماهانه دست یافته که ۳۳ درصد بیش‌تر از مدت مشابه در سال قبل است.
شرکت تاکسی اینترنتی اوبر نخستین گزارش مالی خود را پس از تبدیل شدن به سهامی عام منتشر کرد که بر اساس آن، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از یک میلیارد دلار زیان متحمل شده است.
البته درآمدهای اوبر در این مدت به ۳.۱ میلیارد دلار رسیده که ۲۰ درصد از مدت مشابه در سال گذشته است، اما نسبت به رشد ۲۵ درصدی درآمدها در سه ماهه ماقبل کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.
دلیل عمده زیان یک میلیارد دلاری اوبر به دلیل رقابت شدید در این بازار به ویژه با شرکت لیفت است که اوبر را مجبور به سرمایه‌گذاری برای توسعه بازارش می‌کند. همین مساله موجب شده که سهامداران نگران باشند که این شرکت هرگز به سوددهی نخواهد رسید. اوبر نیز به وضوح به سهامداران اعلام  کرده  که در سه ماهه مالی دوم سال نیز زیان بالایی را ثبت خواهد کرد. سهام اوبر در بورس پس از عرضه اولیه با افت شدیدی مواجه شد و هنوز زیر قیمت IPO است. قیمت سهام این شرکت در پایان معاملات روز پنج‌شنبه گذشته به ۳۹.۷۶ دلار رسید در حالی که در روز اول ۴۵ دلار کشف قیمت شده بود. وضعیت رقیب اوبر نیز چندان امیدبخش نیست. لیفت که عرضه اولیه سهامش با قیمت ۷۲ دلار انجام شد، به سرعت افت قیمت را تجربه کرد و قیمت هر سهم این شرکت هم اکنون حدود ۵۴.۸۳ دلار است. وضعیتی که سهامداران این شرکت را هم تقریبا از سودآوری لیفت در سال‌های آینده ناامید کرده است.
دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر گفت: در اوایل ماه جاری میلادی ما با ورود به بورس قدم مهمی را برداشتیم و حالا روی اجرای استراتژی تبدیل شدن به عرضه کننده خدمات یکپارچه حمل و نقل و تجارت محلی متمرکز شده‌ایم.
وی افزود: در فصل اول سال، میزان اعتماد به پلتفرم‌ ما بیش از هر زمان دیگری رشد کرد و هم اکنون به میانگین ۱۷ میلیون سفر در روز و رزرو ناخالص سالانه ۵۹ میلیارد دلاری رسیده‌ایم.
منظور خسروشاهی از خدمات یکپارچه، زیرشاخه‌هایی است که در اوبر راه اندازی شده، از جمله سرویس تحویل غذای Uber Eats و حمل و نقل کالای Uber Freight. اما اوبر در این سرویس‌ها هم با رقابت شدیدی مواجه است. در همین حال شرکت‌های اشتراک آنلاین تاکسی از سوی رانندگان برای افزایش دستمزد تحت فشارند و هر روزه در شهرهای مختلف جهان شاهد اعتصاب رانندگان در این زمینه هستیم.
اوبر و لیفت جزو شرکت‌های یونیکورن هستند، یعنی شرکت‌هایی که ارزش بازار آنها بالای یک میلیارد دلار است. این شرکت‌ها سرمایه‌گذاران بزرگ سیلیکون‌ولی را به سوی خود می‌کشند؛ اما بسیاری از آنها همچنان زیان‌ده هستند. یکی دیگر از این یونیکورن‌ها شرکت فضای کار اشتراکی WeWork است که سال گذشته میلادی را به ۲ میلیارد دلار زیان پشت سرگذاشت و درحال برنامه‌ریزی برای عرضه سهام در آینده نزدیک است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه