گوناگون
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۲۴ شهريور

امروزه با وارد شدن به ایمیل خود با تعداد زیادی از هرزنامه ها روبرو می‌شویم. اگر شما هم یکی از افرادی باشید که روزانه سرکار زیادی با ایمیل خود دارید و منتظر دریافت ایمیل های مهمی هستید، این ایمیل ها بسیار مزاحم هستند زیرا گاهی اوقات شما را از دیدن ایمیل های مهم در صندوق پستیتان غافل می‌کنند و باید گفت در واقع این ایمیل ها به افراد تحمیل می شوند.
بیشتر Spamها محتوایی ترغیب کننده دارند که ممکن است اغلب برای فرد ناآگاه گول زننده باشد و شما را به خرید محصولات متفرقه و یا ادعاهایی نظیر فوت یکی از اقوام و رسیدن تمامی ارث وی به شما هیجان زده کنند.
اولین اسپم در سال ۱۹۷۸ توسط گری فورک ارسال شد. او برای تبلیغ شرکت خود ششصد نامه به کاربران فرستاد. ارسال این تعداد نامه برای تبلیغات وی اصلا هزینه بر نبود در نتیجه شرکت های بازاریابی دیگر تصمیم گرفتند تا از این شیوه برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند. البته کشورهای زیادی در تلاشند تا قوانینی را برای مبارزه با ارسال کنندگان اسپم تصویب نمایند.
در کل دو نوع اصلی هرزنامه وجود دارد که آن ها را شرح می دهیم:
نوع اول، Usenet Spamها هستند. این نوع هرزنامه معمولا به شکل پیام واحدی است که به صورت گروهی به 20 گروه و یا بیش از آن ارسال می شود که غالبا با صاحب آدرس ها مرتبط نیستند. نوع دیگر هرزنامه ها، Email Spamها هستند که از طریق ارسال مستقیم پیام ها به آدرس ایمیل کاربران آنان را مورد هدف قرار می دهند. این معمولا از طریق جستجو در پُست های شبکه های خبری، لیست ایمیلهای سرقت شده در اینترنت و یا صرفا جستجوی ساده ی آدرسهای ایمیل در اینترنت شناسایی می شوند.
یک نوع کثیف و تغییر یافته ی Email Spamها، ارسال هرزنامه به Mailing List هاست. از آنجا که بسیاری از این انجمن های گفتگو تنها به اعضای خود اجازه ی فعالیت می دهند، اسپم نویسان از ابزار اتوماتیکی برای ثبت نام در بسیاری از این انجمن ها استفاده می کنند و بنابراین می توانند به فهرست آدرسهای ایمیل اعضا دست یافته و هرزنامه ها را به پست الکترونیکی آنان ارسال کنند و یا مستقیما و از طریق انجمن های گفتگو آنان را مورد هدف قرار دهند.
متخصصانی از آزمایشگاه‌های سوفوسلِس پیام‌های اسپم را که توسط فیلتر اسپم بعضی شرکت‌ها گرفته شده بود آنالیز کردند، آنها دریافتند که طی سه ماهه ی سوم ۲۰۰۷، آمریکا بیشترین پیام‌های اسپمی را در دنیا پخش کرده‌ است. طبق نظر متخصصین سوفوز ٪۲۸٫۴ اسپم دنیا از آمریکا می‌آیند. دومین محل در لیست کشورهای اسپم‌کننده کره جنوبی با ٪۵٫۲ در کل اسپم جهانی است.
زمانی که با یک ایمیل اسپم را در صندوق پستی خود روبرو شدید، اولین قدم این است که به آن پاسخ ندهید زیرا به محض پاسخ دادن به ایمیل، فرستنده هرزنامه متوجه خواهد شد ایمیل شما فعال است و از حقیقی بودن صاحب ایمیل مطمئن خواهد شد و در نتیجه سیلی از اسپم های دیگر به ایمیل شما هجوم خواهد آورد.
یکی از راه های ساده برای خلاص شدن از شر اسپم ها، استفاده از نرم افزار ایمیل (Email Filter) است. این نرم افزار به شما امکان می دهد تا اسپم ها نمایش داده نشوند و یا بلافاصله حذف شوند. البته گفتنی است سرویس Gmail در تنظیمات خود گزینه ای برای فیلتر کردن هرزنامه ها دارد.
حال به چند راه پیشگرانه اشاره می کنیم:
به هر ایمیلی پاسخ ندهید، ابتدا به فرستنده‌ی ایمیل توجه کنید. آیا او را می‌شناسید یا خیر؟ ایمیل خود را در اختیار هر فردی قرار ندهید. در تمامی سایت هایی که از شما درخواست ثبت نام برای دستیابی به محتوای سایت را دارند، ثبت نام نکنید. قبل از قرار دادن ایمیل خود در یک سایت و یا وبلاگ، از هدف صاحبان سایت مطلع شوید، آنها به چه منظوری نیاز به ایمیل شما دارند؟ در صورتی که قصد عضویت در سایتی را دارید در قسمت تعهد نامه چند گزینه به شما پیشنهاد می‌شود. گزینه هایی نظیر تمایل به دریافت اخبار جدید سایت، تمایل به دریافت پیام از مدیران سایت و غیره. این گزینه ها به صورت خودکار تیک خورده اند و در صورتی که آن ها را غیر فعال نکنید، صندوق پستی شما پر خواهند شد از ایمیل های مزاحم. البته شما می توانید این سرویس ها را با کلیک بر روی گزینه‌ی عدم تمایل به دریافت خبر در انتهای ایمیل ارسال شده ی سایت مربوطه، غیر فعال کنید.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه