ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

نخستین گام اجرایی تعطیلی کلاهبرداری‌های ارزش افزوده با ارسال پیامک همراه اول برای مشترکان، آغاز شد.
با پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعطیلی کلاهبرداری‌های ارزش افزوده و ابلاغ مصوبه سازمان تنظیم مقررات، نخستین گام اجرایی این مصوبه آغاز شد. در نخستین گام، روز گذشته، همراه اول با ارسال پیامکی مصوبه پایان وس را کلید زد. در پیامک همراه اول برای مشترکان آمده است: «مشترک گرامی، با توجه به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به زودی در فرآیند ارائه خدمات مبتنی بر محتوا تغییراتی اعمال خواهد شد. برای جلوگیری از اختلال در دریافت سرویس، به پیام‌های تکمیلی که برای اقدامات مورد نیاز متعاقبا ارسال خواهد شد، توجه فرمایید.»
در سال  ۱۳۹۸ با وعده محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برای پیگیری حق الناس و ممانعت از برخی سوءاستفاده ها از طریق خدمات مبتنی بر محتوا، عزم جدی وزارت ارتباطات برای برچیدن بساط سوءاستفاده از این خدمات که اصطلاحاً وس نامید می‌شود مشخص شد و اینک با اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، اجرای این مصوبه رنگ واقعیت به خود گرفت.
به گزارش ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است. مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه شامل مسابقات و رای‌گیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی این قبیل سرویس‌ها می‌شود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به شکل حل‌نشدنی به بالا رفتن قبض‌های گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود. به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرد اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب‌وکارها صورت می‌گیرد از کلاهبرداری‌ها جدا نشود، کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد.
در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به‌ موجب آن مقرر شد دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به‌صورت جداگانه صورتحساب صادر کند؛ و اجرای این مصوبه از ۱۵ اردیبهشت ماه الزامی شد. البته با فرا رسیدن موعد مقرر، از سوی سازمان تنظیم اعلام شد با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و موانع فنی برای پیاده‌سازی فرایندهای مناسب در شبکه اپراتورها برای اجرای مفاد مصوبه، این زمان‌بندی تا یک‌ماه دیگر تمدید شد.
با به پایان رسیدن این مهلت، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: ۱۵خرداد، مهلت پایانی اپراتورها برای اجرای مصوبه‌ موسوم به پایان وس است. بنابر بررسی‌ها، زیرساخت لازم برای اجرای مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات در همراه اول و ایرانسل آماده است و رایتل بنا دارد کل خدمات ارزش افزوده را متوقف کند. این مصوبه از دوشنبه پیش رو، لازم‌الاجراست.
طبق مصوبه  ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هرگونه جمع‌آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت (دائمی) و پیش‌پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعال‌سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کند.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه