ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۵ مهر

به گزارش ایبِنا، محمد جواد ظریف درباره‌ی ساز و کار ویژه‌ی ۱+۴، اظهار داشت: اروپایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده‌اند که راه کار ویژه‌ی مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راه کار را به موسسه‌ای تبدیل کنند.
وی افزود: آنچه که به مساله‌ی ایران ربط دارد، در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود اما آنچه که آن‌ها می‌خواهند موسسه‌ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه توضیح داد: همان‌ گونه که خانم موگرینی (هماهنگ‌کننده‌ی سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا) در مصاحبه گفت، این راه‌کار ویژه‌ی فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت‌هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه‌های صادرات را نیز ازاین حساب برداشت کنند.
ظریف ادامه داد: این راه‌کار مفیدی است برای اینکه موسسات مالی که بیشتر با دلار کار می‌کنند و به خاطر کارکردنشان با دلار حتی در معاملات یورویی با ایران هم می‌توانند مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند.
وی اظهار داشت: یعنی کار فقط با یورو انجام می‌شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد، به نظرم راه کار خوبی برای از بین بردن یکی از سازوکارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه