ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ فروردين

به گزارش مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی براری با اشاره به اجلاس کوپوس که هر ساله در اسفند ماه برگزار می‌شود، گفت: در این اجلاس که ۱۳۲ کشور به همراه چین حاضر هستند و مقر آن‌ها در نیویورک است، ایران سال گذشته به عنوان هماهنگ‌کننده بخش فضایی کارگروه G77 کوپوس انتخاب شد.
وی با اشاره به هدف حضور ایران در اجلاس کوپوس تصریح کرد: هدف ما از حضور در این اجلاس با توجه به وضع قوانین محدود کننده از سوی قدرت‌ها برای کشورهای در حال توسعه، گسترش همکاری‌های بین‌المللی، حضور در مجامع بین‌المللی، تأثیرگذاری در تصویب قوانین و تأمین منافع ایران است، بنابراین برای دستیابی به این اهداف از ظرفیت گروه ۷۷ استفاده می‌کنیم.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه هر سال بیانیه‌های مختلفی در پایان این اجلاس صادر می‌شود، تصریح کرد: در این اجلاس کمیته‌های مختلفی وجود دارد که سعی می‌شود تا کشورها نقطه نظرات خود را در حوزه‌های مختلف فضایی مطرح کنند و صدور چنین بیانیه‌هایی موجب جهت دهی به مباحث اصلی این اجلاس می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات سازمان فضایی در سال‌های اخیر اظهار داشت: در چند سال اخیر برنامه ۱۰ ساله اول و دوم، قوانین در حوزه ملی فضایی، زیست بوم ماهواره‌های سنجش از دور و زیست بوم ماهواره‌های مخابراتی تدوین شده است البته در این سال‌ها برای حضور مؤثر در مجامع بین‌المللی مثل (APSCO)، (UN) و (ISNET) همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین‌المللی و تعامل با جمهوری آذربایجان در حوزه فضایی اقدامات مهمی انجام شده است.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با فعال کردن دبیرخانه شورای‌عالی فضایی و بازنگری در کارگروه‌های این دبیرخانه تلاش می‌کنیم تا این دبیرخانه ایفای نقش کند و مقدمات لازم برای تشکیل شورا فراهم شود.
براری با اشاره به تشکیل دو جلسه کمیسیون راهبردی شورای‌عالی فضایی افزود: در این کمیسیون نقشه راه حوزه فضایی کشور و معماری کلان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و با برگزاری نشست‌های مشورتی با فعالان و نقش آفرینان این حوزه، همگرایی، همدلی، تعامل و همکاری لازم میان آن‌ها شکل گرفت.
وی حذف ساختارهای موازی در حوزه فضایی را مهم دانست و گفت: تلاش ما در حوزه فضایی کشور، افزایش شتاب توسعه این فناوری است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه