ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ فروردين

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید جمال هادیان طبایی زواره، دبیر جشنواره کودکآنلاین در ابتدای جلسه «آیین انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودکآنلاین» به حضار و مهمان به‌ویژه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا تابش، رئیس بنیاد فارابی خیرمقدم گفت.
وی پس از خیرمقدم با بیان اینکه شاید خیلی از شما به یاد نداشته باشید که چه کسی چرخ‌خیاطی را اختراع کرد گفت: شاید اکنون نام فرد اختراع کننده چرخ‌خیاطی اصلاً مهم نباشد، اما چندین نفر رقابت داشتند برای اختراع چرخ‌خیاطی که درنهایت از میان آن‌ها کسی موفق شد تا چرخ‌خیاطی را اختراع کند که به سوزن نگاه کرد و به این مسئله اندیشید که اگر به‌جای ته سوزن، سر سوزن سوراخ داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد.
هادیان افزود: همین نگاه به سرسوزن به‌جای ته سوزن باعث شد که چرخ‌خیاطی اختراع شود؛ اختراعی که به خیاطی مدرن، ایجاد و گسترش صنعت پوشاک و مد و چندین هزار میلیارد دلار گردش مالی منجر شد. این در حقیقت یک تفکر معکوس و یکی از روش‌های ایده‌پردازی خلاقانه است.
دبیر جشنواره کودکآنلاین با بیان اینکه ایده‌پردازی می‌تواند روش‌های متفاوتی داشته باشد گفت: یکی از روش‌های ایده‌پردازی ممکن است بزرگ‌نمایی باشد. حتماً یکی از کارتون دوران کودکی را به یاد دارید، فیلی که با گوش‌های بزرگش توانست پرواز کند. این نمونه‌ای از ایده پردازی بزرگ‌نمایی است.
وی افزود: بعضی وقت‌ها همین بزرگ‌نمایی‌ها سبب می‌شود که ایده‌ای خلق شود. مثلاً میمون بزرگ‌شده که می‌شود «کینگ کونگ» و تبدیل می‌شود به ایده‌ای که خوشایند کودکان است. بعضی وقت‌ها هم به‌عکس کوچک نمایی می‌تواند ایده‌ای را خلق کند.
هادیان با بیان اینکه بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی یکی از روش‌های ایده‌پردازی است گفت: کمی جلوتر از بزرگنمایی و کوچک نمایی به تباین می‌رسیم. مثلاً وقتی موش را می‌بینید حتماً به یاد گربه می‌افتید و بالعکس. کمی جلوتر از این‌ها به مجاورت می‌رسیم و... همه این‌ها مهندسی ایده هستند.
دبیر جشنواره کودکآنلاین با تأکید بر اینکه از بین چند صد نفر ممکن است یک نفر آدم خلاق و ایده پروری باشد گفت: افراد ایده پرداز شبیه شمشادهایی هستند که قد می‌کشند. معمولاً شهرداری شمشادهایی که قد می‌کشند را کوتاه می‌کند تا هم‌سطح شوند؛ اما انسان ایده پرور از این شمشادها اشکال بدیع در می‌آورد.
وی افزود: این‌ها را گفتم تا بگویم خود جشنواره کودکآنلاین هم یک ایده بود. «ایده‌ای» که همچون بذری کاشته شد. ما در این جشنواره اعلام کردیم که حاضریم هرکسی، هر ایده‌ای، فارغ از مکان جغرافیایی و فارغ از سن و سال به دست ما برساند را مورد بررسی قرار دهیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه