ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

به گزارش ایسنا، به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، فیبر نوری در حال حاضر ۹۰ هزار مشترک دارد و مشترکان برای دریافت این سرویس می‌توانند از طریق پرتال مخابرات ایران و یا تماس با شماره ۲۰۲۰ درخواست ثبت کنند و درصورتی‌که امکانات فراهم باشد، سرویس به آنها واگذار می‌شود.
یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است که بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران برد و پس از آن پهنای باند روی همان سیم مسی است که با کاهش فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی، می‌تواند سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش دهد، اما اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است و فیبر نوری تا منازل (FTTH) می‌تواند سرعت یک گیگابیتی را هم برای مشترکان به ارمغان بیاورد.
فیبر نوری یا تار نوری (Optical Fiber) رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. کابل‌های فیبر نوری از فیبرهای شیشه‌ای کوچک استفاده می‌کنند تا بتوانند داده‌ها را از طریق پالس‌های نوری منتقل کنند. سرعت انتقال نور در فیبر در حدود همان سرعت انتقال الکتریسیته از کابل است، اما مزیت مهم اینترنت فیبر نوری این است که می‌تواند چندین سیگنال را در یک لحظه انتقال دهد.
پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر در ایران هم مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت. در ابتدا اپراتور چهارم (ایرانیان‌نت) به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شد که با مشکلات مالی روبه‌رو و پس از آن از سال ۹۶ امکان واگذاری فیبر نوری به مشترکان مخابرات در پروژه‌ای تحت عنوان «تانوما» در اختیار قرار گرفت.
در این راستا محمدرضا بیدخام -مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تانومای مخابرات در حال حاضر ۹۰ هزار مشترک در کشور دارد، گفت: ظرفیت اکتیو (فعال) تانوما در حال حاضر ۵۵۰ هزار و ظرفیت پسیو (غیرفعال) حدود دو میلیون و ۱۰۰ است.
وی با بیان اینکه فیبر نوری در مخابرات از سال ۹۶ آغاز شده و سرویس‌دهی به مشترکان همچنان ادامه دارد، افزود: مشترکان برای دریافت سرویس تانوما می‌توانند به دو روش یا از طریق پرتال مخابرات ایران و یا تماس با شماره ۲۰۲۰ ثبت در خواست انجام دهند و درصورتی‌که امکانات فراهم باشد، سرویس به آنها واگذار می‌شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در سال ۹۸ حدود ۴۹ هزار تانوما (FTTH) در کشور دایر شده، اظهار کرد: فیبر نوری کاربرد و شرایط خاص خود را دارد. امکان دایری VDSL برای مشتریان سریع‌تر است و شاید نیازهای مشتریان را تا حد ممکن در بعضی زمینه‌ها راحت‌تر فراهم کند اما تانوما هم محاسن مربوط به خود را دارد.
به گفته بیدخام، تلاش شرکت مخابرات ایران  در فاز اول این است که تا دو ماه آینده در شهر تهران و قم حدود ۵۵۰ هزار پورت ADSL‌ را به VDSL با سرعت حداقل چهار برابری ارتقاء دهد و در حال حاضر در شهر تهران و قم حدود ۳۰ هزار مشترک ADSL به VDSL ارتقاء پیدا کرده‌اند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه