ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

به گزارش ایسنا، مردم استان سمنان بعد از ایلام کمترین درخواست را برای دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق سامانه‌ی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته‌اند.
استان سمنان با ۱۱۰ کاربر بعد از استان ایلام، کمترین درخواست را برای دسترسی به اطلاعات در بین شهروندان دیگر استان‌های کشور داشته‌اند.
سامانه‌ی دسترسی آزاد به اطلاعات سایتی اینترنتی است که به منظور استفاده‌ی تمامی شهروندان برای دسترسی آزادانه به اطلاعات نهادهای دولتی ایجاد شده‌ و شهروندان ایرانی می‌توانند با ارائه‌ی درخواستی، اطلاعات هر کدام از دستگاه‌های اداری، منوط به اینکه آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض نکند را مطالبه کنند.
مردم در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین درخواست را برای دسترسی به اطلاعات از طریق سامانه‌ی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته‌اند.
بر اساس گزارش دبیرخانه‌ی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، استان‌های تهران با ۵۸۱۶، خراسان رضوی با ۱۲۱۷ و اصفهان با ۱۰۹۸ کاربر، بیشترین ثبت‌نام‌کننده را در سامانه‌ی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته و استان‌های سمنان با ۱۱۰ و ایلام با ۷۴ کاربر کمترین درخواست را برای دسترسی به اطلاعات از طریق این سامانه داشته است.
اگرچه جمعیت شاخص تعیین کننده‌ای در این رتبه‌بندی است اما با توجه به نفوذ بالای اینترنت در باسوادترین استان کشور، قرارگرفتن در رتبه‌های بالاتر دور از دسترس مردم استان نیست. در مجموع ۱۶ هزار و ۷۰۵ سازمان از سراسر کشور در سامانه‌ی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ثبت‌ نام کرده‌اند.
مردم می‌توانند با مراجعه به FOIA.IRAN.GOV.IR درخواست‌های خود را نسبت به ۵۲۲ دستگاه ثبت کنند.
قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، به منظور شفافیت در کار نهادهای حکومتی و امکان نظارت شهروندان و رسانه‌ها، در سال ۱۳۸۷ در مجلس، تصویب و در سال ۱۳۸۸ برای اجرایی شدن به رئیس‌جمهور وقت، ابلاغ شد، اما تدوین آیین‌نامه‌ی اجرایی و ابلاغ آن تا سال ۱۳۹۴ طول کشید تا اینکه سرانجام سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت تدبیر و امید و در تیرماه سال ۱۳۹۶ طی مراسمی، فعالیت خود را آغاز کرد. بر اساس این قانون هر فرد ایرانی می‌تواند به همه‌ی اطلاعات طبقه‌بندی نشده دسترسی داشته باشد.
سامانه‌ی دسترسی آزاد به اطلاعات سایتی اینترنتی است که دولت ایران به منظور استفاده تمامی شهروندان برای دسترسی آزادانه به اطلاعات نهادهای دولتی ایجاد کرده‌ است.
توسط این سامانه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات به خصوصِ یک نهاد دولتی منتشر شود؛ پس از آن اطلاعات درخواستی در این سامانه برای عموم منتشر خواهد شد، مگر آن که آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض کند.
نه‌ تنها نهادهای وابسته به دولت بلکه نهادهای انقلابی، نیروهای مسلح، قوای قضاییه و مقننه و مؤسسات شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای وابسته به آن‌ها و بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر رهبری اداره می‌شوند و همچنین هر مؤسسه، شرکت یا نهادی که تمام یا بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به بخشی از حکومت است، نیز باید اطلاعاتشان را منتشر کنند. موسسات خصوصی ارائه‌دهنده‌ی خدمات عمومی مانند بانک‌ها هم شامل این قانون می‌شوند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه