تکنولوژی
بهناز زادبخش۲۰:۶ - ۱۳۹۵ جمعه ۲ مهر

چطور می توانیم از سلامت جاده در حین رانندگی اطمینان حاصل کنیم و نگران این نباشیم که ممکن است جاده زیر چرخهای خودرو، فرو بریزد؟ تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین باعث ایجاد رانش زمین و پیدایش گودال های بیشتری می گردد. با چنین وصفی، استفاده از حسگرهای فیبر نوری جهت ارائه ثبات جاده ها، ساختمان ها، پل ها و دیگر سازه ها رویکرد جدیدی است. در اسپانیا مهندسان اروپایی معروف به «مولتیتکسکو»، مشغول آزمودن فناوری های جدید برای جلوگیری از تصادفات (جاده ای) هستند. آزمایش به این صورت است که، یک توری مشبک در سطحهای مختلف در خاکریز قرارمی گیرد.
"پائولو کورواگلیا"، مهندس مواد، درباره اینکه چرا این صفحه مشبک در داخل خاکریز گذاشته می شود می گوید: «این ابزار دو کاربرد کلی دارند. یکی اینکه: باعث تقویت سازه می شود و دوم اینکه مانع از تغییر شکل جاده می شود. در این آزمایش خاص، میزان تغییر شکل در خاکریز را با استفاده از فناوری حسگرهای فیبر نوری می سنجیم.» این حسگرها داخل ورقه مشبک گذاشته شده اند.                      
این فیبرهای نوری همان نوعی است که در ارتباطات از آن استفاده می شود. اما در اینجا این فیبرهای نازک به صورت حسگر استفاده می شوند. آزمایش به این شکل است که، مهندسان در خاکریز آب زیادی می ریزند که باعث تغییر شکل و تخریب لایه های داخلی می شود. به این ترتیب صفحه مشبک تحت فشار قرار می گیرد. سپس این فشار به حسگرها منتقل می شود و می توان با ابزار مخصوصی آن را آزمایش کرد.
"آنجلا کوریچیانی"، مهندس مواد، که با این طرح اروپایی همکاری می کند، می گوید: « عملکرد حسگرهای فیبر نوری به این شکل است: پرتو نوررا به داخل آن می فرستیم. تجزیه و تحلیل سیگنالهای دریافتی، اطلاعاتی درباره تغییرات طول موج را در اختیارما قرار می دهند که با آن می توانیم میزان تغییر شکل حسگرها را در نقاط به خصوص مشخص کنیم.»
مزایای استفاده از حسگرهای فیبر نوری
در مقایسه با حسگرهای دیگر، مهندسان معتقدند که فیبر نوری مزایای زیادی دارد. فیبرها هم داده ها را گردآوری و هم منتقل می کنند که کار طراحی را ساده می کند. نسبتا ارزان هستند و نسبت به تداخل الکترومغناطیسی هم در امان هستند و این مسئله در صنعت ساختمان نکته مهمی است. کارکردن با این فیبرها در نزدیکی مواد قابل اشتعال یا قابل انفجار خطری ندارد. زیرا در فیبرها جریان الکتریکی وجود ندارد.
"پائولو کورواگلی می گوید": «حسگرها بسیار پایدار هستند و نیاز به کالیبراسیون مجدد و پیوسته ندارند و وضعیت بد محیطی را نیز تحمل می کنند. به این ترتیب می توان مدت های طولانی از وضعیت ساختار خبردار شد.
کاربردهای دیگر این فناوری چیست؟
ایده اصلی طرح این است که ورقه های مشبک هوشمند را همراه با حسگرهای فیبر نوری به وسیله ای قابل استفاده برای زیر ساختار جاده تبدیل کرد تا بتوان آن را برای هر ساختاری که خطراتی مثل سیل و زلزله تهدیدش می کند بکار برد.
"آلدو تمپستی"، مهندس صنایع شیمیایی و مسئول هماهنگ کننده پروژه «مولتی تکستو»، درباره کاربردهای دیگر این فناوری می گوید: «این فناوری کاربردهای بالقوه دیگر به غیر از کار جاده سازی دارد. در صنعت ساختمان می توان از آن برای خبرگرفتن از پایداری ساختمان پس از زلزله استفاده کرد، یا می توان آن را برای اندازه گیری لرزش و کرنش در ساختارهایی که تحت شرایطی چون عدم پایداری هستند برای پیش بینی سانحه به کار برد.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه